A cukor élettani hatásai

SPEEDFIT | 2019.02.07 13:08

Azt ma már mindenki tudja, hogy a cukor hizlal és rontja a fogakat. Ennél azonban sokkal hosszabb a bűnlajstroma, többek között az egyre elterjedtebb depresszió kialakulásának is oka lehet.
A cukornak nincs tápértéke, viszont függőséget okoz. Legyen az sima kristálycukor, barna cukor, nádcukor, természetes szirup vagy bio bármi, ha nem nyers gyümölcs formájában vesszük magunkhoz, a cukor kifejezetten káros az egészségünkre.

A cukor által okozott problémák között találjuk például az elhízást, a szív-érrendszeri betegségeket, a cukorbetegséget és az allergiákat. A cukor táplálja a rákos sejteket, sőt, cukor jelenlétében a C-vitamin sem tud hasznosulni. Legyengíti az immunrendszert, ami önmagában rengeteg problémához vezet hosszú távon.
 
A szervezetnek nincs sok dolga a cukorral: amint elfogyasztjuk, egyből felszívódik, és jókora adag inzulin szükséges a cukormennyiség elszállításához. Nem sokkal később a vércukorszintünk a bokánkig süllyed, és úgy érezzük, azonnal némi cukorhoz kell jutnunk, ha nem szeretnénk elaludni az íróasztal mellett.

Azonban nem csak az inzulin ingadozik ilyen drasztikus mértékben a cukorfogyasztás hatására. Az endorfin szintjét is megemeli, ami az agyban a hangulatfokozásért felelős hormon. A cukor a szervezetben kémiai úton hozza létre a jókedvet, ezért is szeretjük annyira a csokoládét, a süteményt, vagy a fagylaltot, amikor némi vigaszra van szükségünk.
 
Ha folyamatosan bombázzuk a szervezetünket nagyobb mennyiségű cukorral, akkor egy idő után az endorfintermelő részleg működése lelassul, vagy teljesen le is zár, hogy megfelelően tudja szabályozni az agyban levő endorfin mennyiségét. Ettől viszont a szervezetben jelen levő endorfin mennyisége csökken, amitől lehangoltak, lassúak, sőt, akár depressziósak is lehetünk.

Így automatikusan újabb adag cukorra vágyunk, hogy szinten tartsuk a hangulatunkat. Ez pedig egy igazi ördögi kört hoz létre, vagyis magát a cukorfüggőséget. Ez a ciklus pontosan annak felel meg, mint amikor alkoholt fogyasztunk: az alkohol hatására túlzott mennyiségű endorfin termelődik, amitől felszabadultnak, boldogabbnak érezzük magunkat – épp csak ez nem pszichés, hanem kémiai boldogság. A túlzott alkoholfogyasztás is az endrofin-részlegek lezáródását okozza, így az alkoholistának ahhoz, hogy ne érezze a depressziót, ismét alkoholt kell fogyasztania.

Ez a függőség kialakulásának a ciklusa, ami igazából nem különbözik a cukorfüggőségtől. Valójában nem közvetlenül a cukor okozza a hangulatingadozást, hiszen annak hatása egy órán belül megszűnik. A szervezetben levő inzulinlöket hosszabb távú hatása, és az endorfintermelés egyensúlyának felborulása együttesen hozza létre a depressziós állapotot. A test fizikailag nagymértékű fáradtságot érzékel, a hangulatunk pedig letargikus lesz. És aztán újból a cukorért nyúlunk, hiszen attól jobban érezzük magunkat.
 
Ha esetleg érlelődik benned az elhatározás, hogy mostantól nem teszel három cukrot a kávédba, és csökkented kissé a szénsavas üdítők mennyiségét is, az remek. Szembe kell nézni viszont azzal, hogy a cukor rengeteg formában érkezik a szervezetbe. Nem csak a finomított cukrok, hanem a finomított liszt, vagy a keményítő is cukorra bomlik le a szervezetben. Tehát a zsömle, a spagetti, a sült burgonya, vagy a sajtos rúd ugyanezt teszi veled – gondolkoztál már azon, miért nem tudunk elmenni egy pékség mellett anélkül, hogy összefutna a nyál a szánkban?
 
 
Ezen kívül a készételek nagyon nagy része tartalmaz glükóz-fruktóz szirupot, olvasgasd csak az összetevőket. A felvágottak, a turmixok, a gyümölcsjoghurtok, a lekvárok, de időnként még a mirelit halrúd is cukorral készül. Tele vannak az ételeink cukorral, vagy könnyen azzá alakuló összetevőkkel, így nem csoda, hogy annyi a „civilizációs betegség”, és egyre gyakoribb a depresszió az emberek között.
 
Tévhit, hogy a természetes édesítőszerek annyival egészségesebbek lennének. Mézet is csak kis mennyiségben, nyers állapotában érdemes használni, hiszen amint felhevítjük, a kedvező élettani hatásai megszűnnek, és ami marad, az tiszta cukor – a szervezetünk szempontjából legalább is.

A természetes édesítőszerek közül a sztívia és a nyírfacukor nem okoz hormoningadozást. A legjobb megoldás ugyanakkor az, ha egyszerűen leszokunk arról, hogy édes dolgokat együnk. A nyers gyümölcsben levő cukor kémiai kötései érintetlenek, ráadásul rostok és egyéb hasznos tápanyagok kíséretében kerülnek be a szervezetünkbe, ami teljesen máshogy dolgozza fel azt. Maradjunk hát annál, amit a természet adott – a testünk ugyanis erre lett kitalálva, nem az élelmiszeripar termékeire.
 
 
 

SPEEDFIT-Fitnesz Mindenkinek!

 

 

SPEEDFIT

Fitnesz és Szolárium Stúdió

Győr – Dunacenter

06/96 528-448

 

http://www.speed-fit.hu