Legnagyobb kincs: az egészség

SPEEDFIT | 2017.05.20 8:16

Napjaink rohanó világában kevés idő jut saját magunk egészségére, pedig korunk legfontosabb feladata ennek megőrzése és védelme. Fontossága egyre növekszik, mivel nincs időnk a helyes táplálkozásra, rendszeres mozgásra vagy akár megfelelő pihenésre, alvásra. Emiatt egyre jellemzőbb a mozgásszervi betegségek rohamos növekedése. Egy kis odafigyeléssel és tudatossággal nagy részük megelőzhető lenne.

Születésünktől kezdve a mozgásnak alapvető szerepe van fejlődésünkben. Tudományosan bizonyított tény, hogy az emberi szervezet megfelelő fejlődéséhez, működéséhez optimális idejű és intenzitású mozgásra, testedzésre van szükség. Míg gyermekkorunkban iskolai követelmény a mozgás – így részese a mindennapjainknak –, addig a felsőoktatási évek alatt ez már csak a töredéke. Munkába állás után felnőttek jelentős hányadánál pedig drasztikusan csökken az aktív mozgással teli életmód. Előbb vagy utóbb ez lassan az izomzat gyengüléséhez vezet, ami a későbbi a panaszok egyik forrása lesz. A gyermekek fejlődése során fontos figyelemmel kísérni a testi és lelki változásokat, ezeket időben észrevenni, sőt kezelni (pl: szakorvoshoz fordulni), de leginkább megelőzni. Napjaink korosztálytól független civilizációs problémája az ülő életmód. A gyerekek már kiskoruktól fogva hozzászoknak, hogy a tévé és a számítógép előtt ülnek, és ez felnőttként is az életük része marad.

Az emberek egészségi állapotának javítása az egészséges életmód kialakításával kezdődik. Az életmód szokásokon alapul, ezért annak megváltoztatása hosszabb időt igényel. Ennek két fő összetevője van: rendszeres testmozgás és a helyes táplálkozás. Lényeges, hogy mindennapjaink során mozogjunk rendszeresen. Fordítsunk nagy figyelmet az állóképesség fejlesztésére, a normál izomerő megtartására vagy visszaállítására és az esetleges testi elváltozások (funkcionális vagy degeneratív eredetű) korrigálására. Másik alappillér a helyes táplálkozás. Igyekezzünk minél változatosabban, különféle elkészítési móddal főzni vagy sütni ételeinket. Alapvető a rendszeresség. Étkezzünk naponta 4-5 alkalommal, közel hasonló mennyiségeket és időpontokban. A folyadékbevitelre is mindig nagy hangsúlyt fektessünk (napi 1,5-2 liter). Fontos, hogy a helyes táplálkozás nem azt jelenti, hogy teljesen kizárunk bizonyos ételeket, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását pedig csökkenteni.

A fenti áttekintést betartva nagyobb esélyünk van arra, hogy jó erőnlétben, fittebben és energikusabban éljük hétköznapjainkat.



Nagy Melinda - személyi edző