Mit egyél edzés előtt és után?

SPEEDFIT | 2017.10.29 11:51

Optimális sportteljesítmény nyújtásához minőségi szénhidrátokat és fehérjéket tartalmazó ételekre van szükséged, melyek alacsony zsírtartalommal bírnak.

A táplálkozástudomány rohamos fejlődésével ma már többet tudunk ételeinkről, mint bármikor korábban. Napjaink fitnesz –és életmód irányzatai is eléggé táplálkozásorientáltak, hiszen az edzésmódszerek, elméletek fejlődése korántsem ilyen gyors ütemű. A biztos eredményekre vágyó sportolóknak mindkét területen otthonosan kell mozogniuk, nem szabad egyiket a másik „rovására” előtérbe helyezniük.

Optimális sportteljesítmény nyújtásához minőségi szénhidrátokat és fehérjéket tartalmazó ételekre van szükséged, melyek alacsony zsírtartalommal bírnak. Edzés előtt például ehetsz teljes kiőrlésű kenyérből, csirkemell sonkából, zöldségből készült szendvicset, zsírmentes tejjel leöntött natúr zabpelyhet, sovány húst rizzsel, főtt burgonyával, durum tésztával. Az adagok nagysága egyénenként eltérő, függ testtömegedtől,céljaidtól, anyagcserédtől, sportágadtól .A felsorolt ételeket tréning előtt két-három órával bátran fogyaszthatod, bár itt is lehetnek eltérések, mindenképpen saját tapasztalataidat felhasználva étkezz!

Edzés közben figyelj a folyamatos folyadékbevitelre! Tapasztalatok alapján legjobb a tiszta víz, nagyon intenzív teljesítmény mellett a sportital, amely energiát, ásványi anyagokat, vitaminokat pótol.

Az edzés utáni táplálkozás a regenerálódás alapköve. Kemény munka hatására a szervezetedben megnyílik az úgynevezett „anabolikus ablak”.Ez az edzést követő 30-60 perces időszak, amikor a tested készen áll arra, hogy az egyes tápanyagokat sokkal gyorsabban és teljeskörűbben anabolikus, azaz építő jellegű folyamatokra használja fel. Ebben a szakaszban kiemelt fontosságú, hogy gyorsan felszívódó, kiváló minőségű táplálékot vegyél magadhoz. Milyen élelmiszerek jöhetnek szóba?

A táplálék-kiegészítőket fogyasztók számára előnyös könnyen emészthető tejsavó fehérjét, aminósavakat fogyasztani, mindezeket kiegészítve a szükséges egyszerű szénhidrátokkal (pl.szőlőcukor, maltodextrin).

A hagyományos ételeket kedvelőknek energiapótlásként szóba jöhet a banán vagy más, magasabb cukortartalmú gyümölcs,esetleg méz. Az elengedhetetlen fehérjéket sovány tejből, túróból, főtt tojásfehérjéből érdemes pótolni. Jó szívvel ajánlom a gyümölcsjoghurt- túró keveréket, illetve a hideg kakaót is !

Írta: Bögi Viktor személyi edző
SPEEDFIT
Fitnesz mindenkinek!