Az életmentő kókusz

SPEEDFIT | 2017.06.05 18:06

Miért főzzünk kókuszzsírral? A kókusz olajat (vagy kókuszzsírt) emberemlékezet óta alkalmazzák gyógyászati és kozmetikai célokra. Nem hiába, hiszen a kókusz földünk egyik legegészségesebb szuper tápláléka!

A fiatal kókuszdió vize közel azonos összetételű, mint az emberi vérplazma, ezért is használták a II. világháborúban a csendes óceáni hadszíntéren mind a japánok, mind az amerikaiak véradás helyett és ezzel életeket mentettek meg. Ez a szuper növény, tápanyagokban rendkívül gazdag, remekül hidratál, gyermekeknek is kiváló táplálék, valamint organikus alkotóelemei elősegítik az izomtömeg növekedést a növekedési hormon természetes módon való stimulálásával.

Diétában is erősen ajánlott, lévén a kókuszzsírban kevesebb a kalória, mint bármely más zsiradékban. A nagy kalóriatartalmú, koleszterinnel átitatott, hosszú láncú telített állati zsiradékokkal szemben, amelyek a húsban és a tejtermékekben is találhatók, a kókuszkrém és kókuszolaj nyers telített zsírsavakból áll, amelyek lánca zömmel közepes hosszúságú, így a szervezet hatékonyan le tudja bontani és rövid úton energiává tudja alakítani őket. A rossz emésztéssel, kivált pedig máj- vagy epepanaszokkal küzdők számára fogyasztása tehát, kész áldást jelenthet.

A kókusz jótékony hatásai

-          javítja az emésztést és a zsírban oldódó vitaminok, valamint aminosavak felszívódását

-          telített zsírsavaik a vírus-, gomba- és mikrobaölő hatásuknál fogva természetes immunerősítők (laurinsav tartalma a legnagyobb a növényvilágban, amely erőteljes vírusölő)

-          elősegítik a vércukor hasznosítását és enyhítik a hipoglikémia tüneteit, tehát cukorbetegeknek, inzulin-rezisztenseknek is ajánlott

-          nagy hatású antioxidáns, öregedés-gátló hormonvegyületet ún. pregnenolont tartalmaz

-          vegyületei élénkítik a pajzsmirigyműködést, ennek révén segítenek a méreganyagokat eltávolítani a szervezetből, segítenek a mérgező hidrogénezett transzzsírok kiválasztásában

-          közepes láncú telített zsírsavtartalmuknál fogva felpörgetik az anyagcserét és ezáltal fogyasztanak (Kutatások igazolták, hogy azok a haszonállatok, amelyeket kókusszal és kókuszolajjal etetnek soha nem híznak el, míg azok amelyek részlegesen hidrogénezett szójaolajat vagy más avasodó zsírokat kapnak, igen)

-          nem tartalmaz érdemi mennyiségű koleszterint, ezért egészségesebbé teszi a keringést

-          helyileg alkalmazva megszünteti a bőrkiütéseket, eltávolítja a toxikus baktériumokat a bőrről, kitűnő bőrápoló-testápolóként alkalmazva használata egészséges, puha, fiatalos bőrt eredményez

A friss kókuszvíz, és magas kókusztartalmú tejek, italok fogyasztása is erősen ajánlott az egészséges életmódot követők híveinek (bio boltokban kapható, reggeli kávéhoz, proteinshake-hez kiváló).

A fentiek tudatában a legjobb, ha ételeinket kókuszolajjal/kókuszzsírral készítjük (a kettő ugyanaz).  Bármely olaj, zsír, vaj közül a kókuszolaj a legstabilabb magas hőfokon, más zsírokkal szemben a kókuszzsír ugyanis nem polimerizálódik, tehát nem alkot veszedelmes transzzsírokat, és nem hidrogénezhető. E tulajdonsága miatt olivaolajnál is alkamasabb főzésre.

 

Milyen termékeket keress?

Vadon nőtt kókuszdió : világszerte trópusokon kapható, ha teheted, nyaralás alkalmával, ne hagyd ki!

Kókuszvíz: inkább a papírdobozosat válaszd, az alumínium dobozos toxikus, igazoltan szerepe van az Alzheimer-kór kialakulásában.

Kókuszolaj: Lehetőleg minél tisztább, jobb minőségű legyen (PalmFood, Barco termékei jók)

Kókusztej, -tejszín: kizárólag kókuszból és vízből készült termékeket keress (kókusztartalom legalább 60%-os legyen Pl:  Aroy -D!) ,semmilyen más mesterséges összetevőnek nincs helye a termékben.

Kókuszreszelék: itt is a lényeg a tisztaság, szárított, adalékanyag-mentesség

Kókuszvaj: sűrű, íze krémsajtéra emlékeztet

 

Nagy Richárd

Személyi edző