Edzőtermi hibák, tévedések

SPEEDFIT | 2017.10.23 7:27

„Hibázni emberi dolog, de vigyázz, ne vidd túlzásba…”

Edzőként sokszor azon kapom magam, hogy a stúdiónkban tréningező vendégeket figyelem, amint különféle edzésmódszereket, stratégiákat, gyakorlatokat használnak. Egy részük tudatosan, koncentráltan és  precízen  sportol, vannak ugyanakkor olyanok- s nem csak kezdők-, akik hibák sokaságát vétik egy-egy edzés alatt.

Ennek rengeteg negatív hatása lehet, a gyenge eredményektől kezdve a sérülések kialakulásán keresztül egészen addig, hogy a vendég elkedvetlenedve abbahagyja a sportolást azzal: „Nekem ez nem sikerül, s az egész fitnesz mozgalom -beleértve a rendszeres edzést és az egészséges táplálkozást- egy nagy átverés, melyből csak a stúdiót üzemeltetők, valamint az edzők gazdagodnak meg”.

Gondoljuk át, hol alakulhatnak ki a hibák! Mindjárt az edzés eleje, a bemelegítés, pontosabban annak elmaradása juthat eszünkbe. A vendégek kisebb hányadánál látható a szükséges  gimnasztika, saját testsúlyos gyakorlatok végzése, a legtöbben minden átmenet nélkül azonnal a „lényegre térnek”, melynek következményeként izomhúzódások, ízületi problémák alakulhatnak ki.

Továbblépünk a gyakorlatok kivitelezésére. Túlzás nélkül állítható, hogy tíz tréningező vendégből öt biztosan inkorrekt technikával edz. A legtöbben –egójukat  megnyugtatandó- akkora súlyokat emelgetnek, illetve terheléseket választanak, melyek meghaladják képességeiket, rángatnak, nyögnek, a célizmok helyett a lendületet kihasználva segédizmokat működtetnek, s jó úton járnak a sérülések elszenvedéséhez, valamint ahhoz, hogy izmaik formája, feszessége nagyon keveset fog változni.

Ehhez a jelenséghez szorosan kapcsolódik a kis intenzitás és a kiegyensúlyozatlan munkatempó. Azok, akik két sorozat-gyakorlat  között több percen keresztül feleslegesen beszélgetnek, pletykálnak , majd hirtelen belevetik magukat  a kemény munkába,  azt kockáztatják, hogy izmaik kihűlnek,  szervezetüket pedig szélsőséges sokkhatásnak teszik ki, s messze elmaradnak azoktól, akik kiegyensúlyozottan, egyenletes munkatempóban terhelik meg izomzatukat.

Ennek ellenkezője figyelhető meg azoknál a fiataloknál, akik a „több jobb” elve alapján a hét minden napján  önmagukat nem kímélve minimum pihenővel edzenek, nem hagynak időt az izmok regenerálódására, s ennek következtében nem tudnak kellő mennyiségű és minőségű izomszövetet építeni.

Emberek vagyunk, az edzőtermekben is hibázhatunk, de érdemes hallgatnunk a bölcs mondásra, mely szerint „hibázni emberi dolog, de vigyázz, ne vidd túlzásba…”

Írta: Bögi Viktor