4 kezdő hiba, amit a kezdő sportolók rosszul tudnak

SPEEDFIT | 2017.10.22 6:31

Az alábbi dolgok miatt soha ne add fel az edzést!!

Az ünnepek közeledtével sokunkban megszületik az elhatározás, hogy készek vagyunk tenni az egészségünk megőrzéséért vagy testsúlyunk karbantartásáért, ám könnyen akadályokba ütközhetünk. Az interneten rengeteg cikk található ebben a témakörben, mégis azon kapjuk magunkat, hogy elképzelésünk sincs, hogy hol és mivel kezdjük. Most segítünk abban, hogyan lendülj túl a kezdeti nehézségeken.

1. tévhit: Minél több gyakorlat teszi eredményesebbé az edzést

Kezdőként a sportolási lehetőségek kifogyhatatlan tárháza vár, ami arra késztet, hogy túlzásokba essünk. Ilyen például a gyakorlatok sokszori ismétlése, vagy éppen a kardiózás idejének, intenzitásának aránytalan megemelése.  Ám ez néha fordítva sül el. Szervezetünk jelez, ha folyamatos túlterhelést kap. A túlzásba vitt edzés és a kelleténél nehezebb gyakorlatok sérüléshez vagy idő előtti kiégéshez vezethetnek. Fontos, hogy a gyakorlatok minősége mindig a mennyiség fölött helyezkedjen el a rangsorunkban, mivel sokszor a kevesebb többet ér. A rövidebb ideig tartó edzés (45-60 perc) és az elegendő pihenés fogja eredményezni azt, hogy újra és újra késztetést érezzünk a mozgásra.

2. tévhit: Ne adjuk fel, ha nincs eredmény rövid időn belül!

A fizikailag inaktív életről való áttérés egy aktívra jelentős változás a test számára. Akár 2-3 hónap is szükséges, hogy elindítsa az átalakulást a szervezetben. Sajnos sokan feladják már 4-6 hét után, mivel nem látnak jelentős változást a testükön. A türelem, rózsát terem! – tartja a régi mondás. Legyünk kitartóak és elszántak, mert később látni fogjuk a kemény munka eredményét

3. tévhit: Ellenőrizzük rendszeresen súlyunkat a mérlegen!

Kezdőként sokan beleesnek abba a hibába, hogy rosszul értelmezik a mérleg kijelzőjén visszaköszönő súlyt. Megijednek, mivel testsúlyleadás helyett gyarapodást látnak. Ha megszállottan naponta többször is mérlegre állunk, csak az önbizalmunk csökken és nem kapunk reális képet az edzettségi szintünkről. Amennyiben a sportolás során felszedtünk némi izomzatot, előfordulhat, hogy a mérleg nyelve felfelé kúszik, ám ez nem ok arra, hogy hízásra gondoljunk. Ilyenkor érdemes testzsírmérést alkalmazni. Ha az otthoni mérlegünknek nincs ilyen funkciója, vegyük elő a mérőszalagot, hogy azzal lemérjük a változást.

(Termünkben van olyan mérleg, mely testsúlyt, testzsírt, zsigeri zsírt mér, vázizomszerkezet százalékot kalkulálja, továbbá BMI besorolás, valamint nyugalmi anyagcseremutató kiértékelésére is képes. Kérdezd edzőinket a további részletekkel kapcsolatban!)

4. tévhit: Váltsunk át drasztikus diétára egyik napról a másikra!

A gyors siker eléréséért  képesek vagyunk olyan diétákba, fogyókúrákba hajszolni magunkat, amelyek csak rövid távon hozhatnak sikert. A gyors fogyás sosem vezet jóra! Az eredmény láttán a fogyókúrát elhanyagoljuk, ami a felesleg visszaszedésével egyenlő (jojo effektus). A drasztikus étrendről való leállás azt fogja eredményezni, hogy nem születik meg bennünk az egészséges életmód utáni vágy. A megoldás egy szakember által összeállított étrend lesz, mely hosszú távon is tartható, és nem okoz kínlódást vagy hiányérzetet más (egészségtelen) ételek iránt.

Ha a kezdeti időszakban segítségre szorulunk, ne legyünk restek felkeresni egy személyi edzőt. Segíteni fog, hogy edzéseink hatékonyak legyenek, hogy megtanuljuk helyesen kivitelezni a gyakorlatokat, rámutat azokra a kulcspontokra, amivel elkerülhetjük a későbbi sérüléseket és  megtarthatjuk az elért eredményeinket.

Amennyiben felkeltettük érdeklődésedet, keresd edzőinket tanácsadási idejükben, melyet megtalálsz a honlapunkon (http://www.speed-fit.hu/), facebook oldalunkon (https://www.facebook.com/speedfithu/), illetve érdeklődj a recepción a feliratkozásról.

 

Írta:

Skrihár-Nagy Melinda

személyi edző