Biztos, hogy az ideális cipőben edzesz?

SPEEDFIT | 2018.08.02 12:28

Nem is gondolnánk mennyire befolyásolják cipőink az életünket. Testünk súlyának cipelése alaposan igénybe veszi lábainkat, lábfejeinket.

Fontos, hogy megfelelő figyelmet fordítsunk a lábainkra, hiszen az egész testünk súlya nehezedik a talpunkra. A testünk súlyának cipelése alaposan igénybe veszi lábainkat, lábfejeinket. Manapság már csak elvétve lehet egészséges (panaszmentes) lábfejjel találkozni, mivel korunk népbetegségei közé tartozik a lúdtalp, a kalapácsujj vagy a bütyök, melynek okozói legtöbbször a nem megfelelő lábbelik.

Mi mindenre kell figyelnünk, ha konditermi edzéshez vásárlunk sportcipőt?

A megfelelő sportcipő legfőbb tulajdonsága, hogy  mentesíti a használatból adodó kellemetlenségektől, sérülésektől és  bőrkeményedésektől használóját, ezért érdemes első szempontként  meghatározni az edzés típusát. Más cipő alkalmas a súlyemeléshez, más a futáshoz és más beltéri, konditermi edzéshez. Sajnos legtöbbször az ár, a kényelem és a kinézet alapján döntünk, pedig sokszor ez lesz panaszaink okozója. A futócipő vásárlásakor rengeteg befolyásoló tényező van, amit érdemes megfontolni vásárlás előtt.Erről bővebben már volt szó egy régebbi cikkünk (http://www.speed-fit.hu/posts/show/6375/hogyan_valasszuk_ki_a_megfelelo_cipot_a_futashoz).

A beltéri, fitnesztermi edzéshez (és a futáshoz is) egyre népszerűbbek az úgynevezett mezítlábas (barefoot)cipők vagy minimalista cipők. Ezeknek a cipőknek a legfőbb ismérvük, hogy a speciális kialakításukkal képesek kapcsolatot biztosítani a test és a talaj között, mint egy lánc, mivel jobban aktivizálódnak a láb és csípő izmai, ezáltal stabilabb alapokat tud nyújtani.

Miről ismerhető fel a minimalista cipő?

  • Pehely súlyú: emiatt a hagyományos cipők, már ólom nehézségűnek tűnnek.
  • Alacsony sarok: a legjelentősebb különbség a hagyományos és minimalista modellek között. Különböző sarokvastagságok és keménységek léteznek, attól függően, hogy mire használjuk a cipőt.
  • Párnázottság hiánya: az egyik fő jellemzője a talpi kialakításnak. A talp gyorsabban közvetíti a talajjal kapcsolatos információt, mintha egy kipárnázott, puha cipőben lennénk. A cipő révén fejleszthető a testtudatosság és az egyensúlyérzék, mivel a talaj egyenetlenségei is érezhetőek lesznek.
  • Széles láfej kialakítás: segíti a lábujjak elterülését a cipőben, mintha mezítláb állnánk a padlón.
  • Rugalmas, talpbetét nélküli cipők: annyira rugalmasak, hogy szinte egy hengert lehet göngyölgetni belőle. Léteznek keményebb típusúak, vékony talpbetéttel, de zömében ezek az összecsomagolható cipők a legnépszerűbbek.

Aki szeretné megtapasztalni, hogy milyen edzeni vagy futni az ilyen típusú cipőben, azoknak ajanlanám a fokozatosságot, valamint, hogy szánjanak elegendő időt arra, hogy hozzászokjon a láb. Első alkalmakkal fárasztó, megterhelő, viszont későbbiekben már elengedhetetlen lesz a mindennapokban is. Többféle modell létezik, ezért mindenki megtalálhatja a számára legjobban illeszkedő és kénylemes cipőt.

Érdemes a cipő hordásával párhuzamosan edzeni a lábfejet, különféle mezítlábas gyakorlatokkal erősíteni a lábfej izmait, mivel sokszor okozhatnak kellemetlenésget, fájdalmat még az átállás során.

Ne feledjük, hogy hosszú távon ez kifizetődő! Lábunk meg fogja hálálni, hogy sok későbbi fájdalomtól és elváltozástól tudjuk megmenteni (pl.:bütyök, kalapácsujj stb.).

 

Írta:

Skrihár-Nagy Melinda

személyi edző

 

 

Felhasznált és ajánlott irodalom:

http://www.bodybuilding.com/fun/feats-of-feet-minimalist-shoes-and-strength-training.html

http://www.bodybuilding.com/fun/meet-the-minimalists-reviews-of-minimalist-training-shoes.html

https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-barefoot-minimalist-running-shoes.html

https://naturalfootgear.com/blogs/education/17888528-how-to-transition-to-minimalist-shoes

https://www.healthynomics.com/review-of-vivobarefoots-ebook-making-sense-of-barefoot-running/