Gondolatok a combfeszítésekről

SPEEDFIT | 2018.03.19 10:40

A combfeszítések a guggolások után talán a „legmegosztóbb” lábgyakorlatok közé tartoznak. Vannak, akik szerint „tönkreteszik” a térdeket, az ízületeket, míg mások nélkülözhetetlennek tartják ezeket a mozgásokat a comb izmainak edzésében.

Anélkül, hogy e cikk elején állást foglalnék a kérdésben, teljes bizonyossággal ki tudom jelenteni: A combfeszítés sokoldalúan használható gyakorlat. Először is, elsőrangúan szeparálja, formálja és izoláltan edzi combunk feszítő (leegyszerűsítve elülső ) izmait. Másodszor, a tréningek elején kiváló bemelegítő gyakorlat lehet olyan összetett és nehéz mozgások előtt, mint például a guggolások vagy a lábnyomások. Harmadszor, ha úgy akarjuk, combedzésünk végén fantasztikusan be tudja „durrantani”, pumpálni combfeszítőinket. Negyedszer, hasznos segítséget nyújthat sérülés után visszatérő sportolók rehabilitációs lábedzésében.

Több, mint 25 edzéssel eltöltött év után bátran ki merem jelenteni, hogy ennek a gyakorlatnak olyan helye és súlya van a combok edzésének világában, mint mondjuk a tárogatásnak a mellizom gyakorlatai közt, az oldalemeléseknek a vállak tréningjében vagy éppen a csigás letolásoknak a tricepszek megformázásában. Az évek folyamán sok edzőterem megannyi combfeszítő gépét kipróbáltam, s mindannyiszor arra a következtetésre jutottam, hogy ez a gyakorlat is annyit „hoz a konyhára”, amennyit belefektetünk...Ami a lehetséges sérülések kérdéskörét illeti, igen, e gyakorlat végzése közben (is) tönkre lehet tenni az ízületeket. Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy erről nem maga a „mozgás tehet”, sokkal inkább azok a nagy elánnal munkálkodó edzőtermi vendégek, akik majdhogynem „ felrúgják” a súlyt( gépet) a gyakorlat pozitív fázisában, majd  minden „ellenállás és fék nélkül” hagyják azt lezuhanni a negatív(lefele engedő) szakaszban. Nemegyszer tapasztaltam már olyat, hogy a vendég ilyen jellegű „ügyködése” folytán hangosabban „ropogott és szaggatott” a térde, mint maga az eszköz, melyen dolgozott... Csoda, ha így előbb-utóbb megsérül valaki?

Következtetés: Precíz technikával, helyes kivitelezéssel, erőnknek és állóképességünknek megfelelő súlyok és terhelés megválasztásával a combfeszítés hozzájárul combunk izmainak formásabbá tételéhez, definiáláshoz, elkülönítéséhez. Ne féljünk beiktatni edzésrutinunkba!

Elgondolkodtatáshoz: Ha valóban annyira „veszélyes” ez a nyavalyás combfeszítés, miért van az, hogy nincs egy olyan nagy edzőterem sem széles e  a világon, ahol legalább egy combfeszítő gép ne lenne?...  :-)

Írta:Bögi Viktor

Személyi edző