Hogyan befolyásolja a teljesítményünket a folyadékbevitel?

SPEEDFIT | 2018.06.16 11:56

Az egészséges táplálkozásunk és életmódunk egyik fő pillére a megfelelő hidratálás.

A felnőtt emberi test mintegy 60%-a víz, ezért nem csoda, hogy a megfelelő folyadékpótlás elengedhetetlen, hiszen szervezetünk nélkülözhetetlen funkcióinak alapja, melyek hatással vannak a mindennapi életünkre és sportteljesítményünkre. Íme az alábbi tények:

  • A folyadék segít szabályozni a testhőmérsékletet

Amikor a test belső hőmérséklete a normális fölé emelkedik, a szervezetnek ez egy olyan plusz terhelés, mely az energetikai rendszerét zavarhatja - ez pedig mind a teljesítményt és mind a regenerálódási folyamatokat is negatívan befolyásolhatja.

  • A folyadék segít a vérnyomás szabályozásában

Testünk megfelelő mennyiségű folyadékkal hatékonyan tudja szabályozni a vérnyomást, a pulzust még az edzés közbeni és utáni helyreállító folyamatokban is. A túlzott terhelés gyulladáshoz és más folyamatokhoz vezethet, amelyek mind a teljesítményt és a regenerálódást is befolyásolhatják.

  • A folyadék segít az alapvető energiatartalmú anyagok mozgásában és szállításában
    Az alapvető tápanyagokat, mint például szénhidrátokat, fehérjéket, zsírokat és egyéb tápanyagokat, amelyek a test energiaszükségletét fedezik, mind a folyadék révén jutnak el a test külöböző területeire. Ezenfelül a folyadékok segítik az intenzív edzés során keletkező salakanyagok eltávolítását is.

Az optimális teljesítményünk nem csak az edzésünktől függ. A hatékony működéshez elengedhetetlen egy szakember által összeállított étrend, elegendő pihenés és megfelelő hidratálás. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni és alulértékelni a hidratálás fontosságát, ezért fordulhat elő a dehidratálás, másnéven kiszáradás. A kiszáradás tünetei között szerepel: a szédülés, a kábultság, a fejfájás, a fáradtság, a kiszáradt száj, ajkak, szemek valamint a kevés vizelet ritkán ürítve. A kiszáradás mindezekkel együtt erőtlenséggel és az állóképesség csökkenésével is jár, ezért komoly visszaesés tapasztalható az edzésmunkánkban.

A optimális folyadékpótláshoz segítségképpen itt egy ajánlás. Fontos figyelembe venni az edzés intenzitását és időtartamát, a pihenőket és az izzadás arányát.

Edzés előtt:

  • 5-6 dl folyadék  2-3 órával az edzés előtt
  • 2 dl folyadék 20-30 perccel az edzés előtt

Edzés közben:

  • 2-3 dl folyadék 10-20 percenként az edzés alatt

Edzés után:

  • 2 dl folyadék 30 perccel az edzés után
  • Az edzés során leadott kilogramonként 5-7 dl folyadék pótlása ajánlott.


Az étrendhez hasonlóan a legjobb eredmény elérése érdekében következetesen kell követni ezt a hidratálási protokollt. A hidratálás elengedhetetlen az optimális teljesítményhez, mégis olyan egyszerű figyelmen kívül hagyni. Ellentétben a közhiedelemmel, tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy a mérsékelt koffeinbevitel nem befolyásolja a testmozgást vagy a hidratáció állapotát. Az alkoholfogyasztás viszont valóban folyadékvesztést eredményez és negatív hatással lehet a teljesítményre. Fontos megemlíteni, hogy az elektrolit- és szénhidrát tartalmú sportitalok fogyasztása segít helyreállítani az izzadással történő elektrolit veszteséget és megfelelő energiát is biztosít az edzés végéig.

További kérdéseddel fordulj bizalommal a SPEEDFIT edzői csapatához.

 

Írta:

Skrihár-Nagy Melinda

személyi edző

 

 

 

Forrás:

https://www.acefitness.org/fitfacts/pdfs/fitfacts/itemid_173.pdf

https://www.acefitness.org/blog/5397/how-hydration-affects-performance