Vendégriport Somogyi Andrással

SPEEDFIT | 2017.07.11 19:41

Fogadjátok sok szeretettel Soma szemszögéből, hogyan is néz ki, amikor az edzéseket, családi életet, megfelelő étkezést, barátokat, és persze a munkát kell összhangba hozni, belesűríteni a napokba.

Az alábbi közös irományban egy olyan kedves vendégemet fogom bemutatni Nektek, akinek kitartása, lelkesedése, és motivációja páratlan. Meghazuttolja a „nincs időm”, „nekem is 24 óra egy nap”, vagy a „fáradt vagyok”, és a hasonló kifogások tömkelegét. Somogyi András, azaz Soma remek családapa otthon, kiváló munkaerő a saját vállalkozásában, kellemes társaság és egyben jó barát az edzéseken, és azokon kívül is. Számára nincs lehetetlen, amit kitűz célt, kemény munkával és sok izzadtság cseppel ugyan, de eléri. Megtiszteltetés számomra, hogy ezen a nehéz úton kísérhetem végig őt, és mutathatom a helyes irányt számára.

Mivel foglalkozol, illetve mivel töltöd a szabadidőd?

Saját családi vállalkozásunkban vagyok alkalmazott feleségemmel együtt. Belsőtér tervezéssel, bútorkészítéssel, bértervezéssel és bútoripari gyártás-előkészítéssel foglalkozunk. Hála Istennek, megindítóan sok a feladat, így a szabadidő korlátozott. Szabott munkaidő híján szinte mindig tettre készen állunk. Mindemellett – és elsősorban - három gyermekünk van és egy szép kertünk, házunk. A szabadidőt, ami adatik, azt a családdal igyekszünk együtt tölteni közös játékkal, csavargással, közös kertészkedéssel, baráti társaságokkal közös főzőcskével és mindenféle járulékos töltődéssel.

 

Honnan indultál, amikor úgy döntöttél, hogy elkezded beépíteni a mozgást a mindennapjaidba? 

Párom és nővéreim aggódó gondoskodásának hála, hogy elkezdtem érdeklődni a saját egészségem iránt. Meglehetős túlsúllyal küzdök (én állok nyerésre…) és erősen mozgásszegény az életvitelem, valamint rendszertelen is mindenféle tekintetben (táplálkozás, bioritmus…). Első körben a gerincem és a derekam rendbetétele volt a cél (többször beakadt a derekam, előfordult, hogy nem tudtam felállni, olykor fájdalmaim voltak). Munkámból kifolyólag sokat ülök (gép előtt, autóban), így ki kellett találni valamit ennek ellensúlyozására. A gerinctornát és a hibák feltárását követően TRX-edzéseken vettem részt csoportosan testvéreimmel együtt (vicces volt), majd lemorzsolódtak a nővéreim, és az akkori magisztra is otthagyta az edzőtermet, így kerültem Hozzád, kedves Szabi és személyesebbre vettük a dolgot.

 

Mit gondolsz a mozgásról, mennyire határozza meg a jelenlegi életviteled?

A mozgás (tervezett edzések) az egyik olyan sarokpontjává vált a heteimnek, napjaimnak, amihez tervezem a többi tevékenységemet is. Nem engedem, hogy a tervezett időpontokban máshol legyen dolgom, igyekszem mindig odaérni, próbálom a 3. időpontot is beiktatni, de ez nem egyszerű egyelőre.

Mindamellett az edzések előtt érdekes érzés fog el, és arra gondolok, hogy bírni fogom-e, mennyire leszek kidögölve a végére, másnap vajon ki tudok-e kelni az ágyból…de a végén minden alkalommal (mondom MINDEN alkalommal) pozitív érzésekkel távozom. Bírom-e? Sokszor nehezen, de beleadom, amit tudok. Kidöglök? Bizony ki, mindig. Ki tudok-e kelni az ágyból? Könnyebben, mint bármikor. Jó ez!

Bele tudod építeni a mindennapi tevékenységeidbe az edzéseken tanultakat?

Igen, határozottan. Többször vagyok kénytelen viszonylag nehéz anyagokat emelni, szekrényeket. Ezeknek a megfogása, emelése, áthelyezése néha nem könnyű, de mára már úgy nyúlok a megemelendő tárgyhoz, táblához, hogy tudatosan figyelek a felszívott információkra.

A tartásomra is igyekszem jobban figyelni, valamint az üléspozícióra is, amennyire lehet.

A táplálkozás terén nyilvánvaló a változás. Erre igyekszem kínosan ügyelni (megfelelő vízmennyiség fogyasztása, többször kevesebbet enni és nem mindegy, hogy mit…).

 

Milyen pozitív változást vettél észre először a sport hatására?

A legelső az volt, hogy a jobb combon hátsó felén állandósult görcsölés jobbára megszűnt. Mára csak elvétve tapasztalom.

A gerincfájdalmaim megszűntek, a derekam nem állt be már nagyon régen (ez korábban kéthavonta előfordult főleg fizikai megterhelést követő napokon) és nem tapasztalom azt a tompa nyomást deréktájon, ami korábban állandó volt és ezért nem is mertem emelni, mert elég volt egyetlen rossz mozdulat…

Átalszom az éjszakákat. Még ha erős a stressz, akkor sem okoz gondot a pihenés. Frissebb az agyam, nagyobb teljesítményt tudok leadni rövidebb idő alatt. Magyarán koncentráltabb lett a tevékenységem. Az edzések után fizikailag lefáradva is tudok viszonylag frissen agymunkát végezni.

 

Eddig mi a legnagyobb elért eredményed az edzéseken?

A legnagyobb az, hogy mocsokul élvezem. Korábban ezt el sem mertem képzelni. Jól érzem magam a teremben és látom a folyamatos, néha ugyan döcögő, de előremutató fejlődést…súlyban pedig a csökkenést, testösszetételben az átalakulást.

 

Eddig hány kilótól sikerült megszabadulnod?

Saját mérlegemen mérve 10 kg súlyvesztés…eddig. Folytatjuk!

 

Az étkezésed, illetve ételeid minőségét, mennyiségét megváltoztattuk. Mennyire volt nehéz átállni az új étkezési szokásokra?

Nem kertelek: nehéz volt. Mai napig nehéz betartani a 3-óránkénti evést, a 3,5-4 liter víz elnyelését. Nem azért nehéz, mert nehéz magamban rendbetenni, hogy ez nekem jó és csak magamért kell, hanem mert a felpörgött körülmények, a folyamatos munka, megoldandó feladatok mellett néha nem vagyok ételközeli helyzetben. Több energiát és odafigyelést igényel, hogy megtervezzem, hogy másnap hová megyek, ott mit tudok elérni, hol és főleg mit tudok enni, lesz-e hűtő a közelben, lesz-e elérhető tiszta csapvíz… ésígytovábbésígytovább. Minden megoldható. Úgy vélem, hogy a folyamatos törekvés eredményes. Nem tökéletesség kell szerintem és hibátlanság, hanem jó irány.

 

Mit gondolsz, mennyiben befolyásolja a megfelelő minőségű, és mennyiségű étel a kitűzött cél elérését?

Mindenképpen és nagyban befolyásolja. Kiváló minőségű alapanyagokat kell beszerezni. Jó áron hozzá lehet jutni csirkéhez, háztól nyúlhoz, vadhúshoz, házi tojáshoz, kertből zöldséghez (vagy piacról, kistermelőtől). A kész- és gyorsételek egyáltalán nem visznek közelebb a célhoz. A jóllakottság előtt két lépéssel kell abbahagyni a kajálást. A második tányér főzelék felesleges, a csirkemell pedig másnap is tud ugyanolyan finom lenni, mint frissen. A kajakóma intézményét igyekszem elfelejteni. A kevés étel fogyasztása legalább annyira káros lehet, mint a sok étel. Mindent raktároz a szervezet, ha nem kap eleget. Akkor is ha túl sokat kap. Szerintem tanácsot kell kérni, hogy mennyi az optimális. Nyilván nem patikamérleggel kell járni a menzára, de nagyjából meg lehet becsülni az elfogyasztott étel mennyiségét. Nyilván utána is lehet olvasni és egy idő után beivódik és tudatossá válik. Nem gondoltam, de lehet magunkat nevelni ilyen téren is.

 

Van számodra elképzelt ideális forma, amit fél-egy év múlva a tükörben szeretnél látni?

Igen, hogyne, persze, természetesen és magától értetődik. Viking. Ennyi.

 

Mennyire nehéz / könnyű mentálisan, pszichésen kitartani a célod mellett?

Természetesen nehéz. Nekem legalábbis. Sokszor feladhattam volna és néha meg is botlok a feladatok között, de ennyire elszánt még nem voltam talán semmiben. Ahogy visszanézek, hogy honnan indultam, már ahhoz képest is nagy a változás. Jól esik megnézni a régi fényképeket és felfedezni a változást. Jól esik két lyukkal beljebb húzni az övet. Jól esik, hogy lecsúszik rólam a fél éve vett nadrág. Jól esik, hogy el tudok végezni olyan feladatokat is, ami eddig szóba sem jöhetett.

 

Mi az, ami motivál ebben?

A srácaim és a feleségem. Hosszú és egészséges életet szeretnék élni az ő körükben.

 

12+1. Melyik a kedvenc / legutálatosabb gyakorlatod?

A kedvenceim közé tartoznak a felhúzásos gyakorlatok (hexa-rúd, Kettlebell) és a „vasgyúrás”, súlyzós téma. Ezek után érzem igazán, hogy vannak tagjaim.

A sajátsúllyal végzett gyakorlatok kicsit kevésbé fekszenek nekem (fekvőtámasz pl.), de a tervezett súlycsökkenés hatására remélem, megszeretem azokat is.;-)))

 

Írta: Somogyi András & Horváth Szabolcs