Spartan riport Nagy Richárd - Horváth Zsolt!

SPEEDFIT | 2017.10.04 20:07

Zsoltival 2015 novemberében kezdtünk közösen együtt dolgozni.

Zsolt

Céljai közt szerepelt az akadályfutó versenyeken való sikeres részvétel ezért erő-állóképességének javítása és testsúlyának csökkenése volt az elsődleges prioritásunk. Személyi és Spartan Fighter edzésekkel sikerült versenyről versenyre jobb időeredményeket illetve kevesebb hibázási lehetőséget elérni az akadályoknál.

Zsolt motiváltsága szinte határtalan, amit a fejébe vesz, megvalósítja, és ezt eredményei is bizonyítják. Élvezetesnek tartom a közös munkánk, mivel mindig új célokat, kihívásokat tűzünk ki és érünk el. Köszönet a bizalomért és válaszokért! 

1. Mióta edzel a Speedfit Fitness Stúdióban?

A Speedfit stúdióban 2014 óta edzem rendszeresen, előtte is volt éves bérletem, de néha eltelt 1 év is edzés nélkül, mert mindig volt valami kifogás, hogy miért nem érek oda (nagyrészt a lustaság győzött), ezért csak tavasszal, és ősszel „vendégeskedtem” bent!

2. Az elejétől kezdve igénybe veszed személyi edző segítségét?

Korábban 1-2 alkalommal próbáltam ki ilyen jellegű segítséget, de akkor még csak a testépítés és a kondicionáló típusú edzések voltak divatos sportok! Nagyrészt egyedül edzettem súlyzók és gépek segítségével, legtöbbször sajnos szabálytalanul, és hozzá értés nélkül! A konditeremben edzők nagy része nem veszi igénybe szakemberek segítségét, így a gyors, kapkodó súlydobálás még káros is lehet, és nem éri el célját! A személyi edzések megkezdése után eszmél rá az ember, hogy mit kellett volna csinálnia korábban! A nevében is bent van a „személyi „ jelző, ami testreszabott, egyénfüggő edzésmunkát jelent!

3. Hogy került az életedbe az akadályfutás?

Korábban barátommal láttunk 2015-ben ilyen jellegű terepfutó versenyt, amit Magyarországon Eplényben és Budapesten rendeztek, akkor még elég kis létszámmal! Mivel sokszor beszéltünk róla, közel a 40. születésnapomhoz feleségemtől kaptam 1 triatlon részvételi jegyet a kaposvári Deseda tónál megrendezett Extrem-Man ( fél Iron-Man  ) versenyre. Eközben már edzettem az országos ergométeres evező bajnokságra, amit a 2016 évben meg is nyertem (Masters B kategória egyéni és csapat). Ez nagy lökést adott, így felbátorodtam, hogy a szervezetet vissza lehet hozni korábbi állapotába, amikor még fiatalon körbefutotta a sportpályát tüdősípolás nélkül!

4. Mikor vettél részt először akadályfutó versenyen? 

A triatlon-ra felkészülés részeként szóba került egy Race típusú verseny, mint megmérettetés, ezért a barátommal benevezünk a 2016 áprilisában rendezett Visegrádi Spartan Race Sprintre, ami 8 km-es táv és 360 m szintkülönbség volt, sárban, esőben, hidegben!

5. Milyen volt az első versenyed, hogy élted meg?

Ez elég érdekes volt, hiszen akkor már le tudtam futni 8-10 km-es távot, és volt már mögöttem elég sok személyi edzés is, amit intenzíven 2016-ban igénybe vettem, ezért jó állóképességet szereztem! A versenyen már nem egészen ezt éreztem, mivel az emelkedő a legnagyobb ellenség. Felborít minden tervet, elgondolást! A táv végén úgy estem be a célba, de óriási élménnyel, hiszen teljesítettem az első Spartan Race versenyemet! Minden rossz élmény megszépül, a sár, hideg, eső zúzódás és horzsolás is hamar a múlté lesz, mert büszke vagy magadra, hogy megcsináltad és képes vagy rá, de nem azért hogy mások mit gondolnak, hanem magadért futottál, hogy érezd, élsz!

6. Melyik verseny volt számodra a legemlékezetesebb?

Minden teljesített verseny egy külön élmény, és más miatt emlékezetes (jobb időeredmény, rosszabb időjárás, nehezebb akadályok) Persze van kedvenc, ami egy idei katonai verseny volt a pápai repülőtéren rendezett Military Survival Run! A táv 12 km volt, amin 33 akadályt kellett leküzdeni (csak 2 db nem sikerült)! A verseny tökéletesen meg volt szervezve, ötletes volt és változatos, nagyon nehéz gyakorlatokkal (saját testsúlyos, kötélpályákon függeszkedős, nagy kitartás igénylő) Ezt biztosan nem fogom kihagyni a jövő évben, hiszen a cél a „mindig a meg akarom csinálni hibátlanul „ hiszen, ha fejlődöm sikerülni fog!

7. Melyek a kedvelt és nem kedvelt teljesítendő feladataid a versenyeken?

Ez folyamatosan változik, hiszen ahogy gyűjtöd a tapasztalatokat sok mindent már meg tudsz csinálni rutinból. Viszont ahogy én nevezem a „lutri” feladatok mindig kétségesek, hiszen nagyban befolyásolja az időjárás, fáradtság stb. Mostanra már 20 ilyen jellegű versenyen túl vagyok, és az elején még 4-5 hibapontot is gyűjtöttem, jelenleg már a Trifecta ( 3 verseny 2 nap alatt ) hétvégén hibátlanul teljesítettem a Beast és a Sprint távokat, viszont a másnapra jutott Super távon az esős idő miatt a korábban könnyedén teljesített akadályokról lecsúsztam és 3-at hibáztam! Ha meg kellene neveznem, a kedvencem a kötélmászás és a függeszkedés, a nem éppen kedvelt akadályok az egyensúly és a dárda hajítás!

8. Mentálisan is szoktál készülni egy adott versenyre (meditáció stb..) ?

Erre aztán meg végképp nem tudsz készülni az elején, hiszen a vizsgadrukk, és a kezdeti gyomorgörcs mindent felülír! Nehezen alszol el előző nap izgulsz, hogy milyen lesz a pálya, hiszen nem ismerheted, mert nem fedik fel előre. Persze az is kérdés sikerült-e a szénhidrát feltöltés, milyen vitamint, görcsoldót, energiát vigyél be, stb. Amikor már ezeken túl vagy, tapasztalatból, akkor lehet kipihenni magad, és szellemileg felkészülni, így persze a teljesítményed is megnő!

9. Mi motivál, hogy részt vegyél ezeken a versenyeken?

A folyamatos fejlődés, hogy egyre jobb legyél és csípőből meg tudd csinálni hibátlanul bármelyik versenyt a három szint közül!

10.Milyen edzésekkel készülsz fel a megmérettetésekre?

Ez elég összetett, hiszen ezen versenyekre az alapot a futás adja, ami nélkül aligha lehetne teljesíteni egy 25 km –es távot emelkedőn felfelé! A heti 3 futást ( kb 7-10 km)  be kell illeszteni a heti 2 csoportos Spartan és az 1 személyi edzés mellé !  Ami nagyon nehéz, a pihenőnap, hiszen ha ilyen sűrű a hét nem marad idő pihenni, pedig elég fontos lenne a regenerációhoz és a sérülések elkerüléséhez! De sajnos mivel maximálisan fel akarsz készülni ezek ki szoktak maradni, néha, az edzések hevében!

11.Munka és család mellett hogyan kivitelezhető ez az életforma?

Nagyon jó koordinációt igényel, a felkészülés és az edzések megszervezése! Ha a családod is sportol, akkor sokkal egyszerűbb, hiszen nem veszed el tőlük az időt, amit magadra fordítasz! Ha nem vagy lusta és nem kell reggel 6-ra beérned a munkahelyedre, akkor a futást reggel érdemes beiktatni, hiszen akkor az egész napod friss lesz, és nem kell este győzködnöd magad, hogy nekikezdj, de nem utolsó sorban a versenyek is délelőtt vannak! Persze a kifogás a legnagyobb ellenség, ezt kell legyőzni! Tapasztalatok alapján egy hosszabb nap után nagyon nehéz kimenni futni, és ha nem oldod meg az edzésedet időben, el fog maradni !

12. Milyen céljaid vannak a jövőben?

Idén már teljesítettem a Spartan Race versenyek közül a Veszprémi Sprintet, a Kazincbarcikai Supert, és 2 különálló regionális Trifecta hétvégét Krynicában (Lengyelország) és Tirolban (Ausztria), ezért az Eplényi Beast után, ha sikerül megszerzem a 3 x Trifecta érmet és a Magyar regionális érmet! A 2018-as évre nagyok a tervek: HH6-12 órás Race (csapatverseny 6 és 12 órás éjszakai folyamatos feladat teljesítés) és persze a csúcs verseny az Ultra Beast ( kb 50+ km ) terepfutó akadályverseny !

+1. Sorolj fel, kérlek 3 dolgot, ami hiányzik számodra a Speedfit Fitnesz Stúdió eszköztárából és felkészülésedet segítené?

A Speedfit Fitness Terem eszköztárából számomra nagyon hiányoznak a köteles akadályokra felkészítő eszközök ( kötélmászás, lajhármászás, függeszkedés, súlyhúzás kötéllel ) , illetve a mászós, fellépős akadályokra való felkészülés, mert a Spartan Race legnagyobb nehézsége az emelkedő. A szintkülönbség, amit meg kell tenni, lehet akár 2000 m is egy versenyen (példának a Veszprémi sprint kb: 260 m volt, a Tiroli Beast viszont 1900 m). Ha ezekre a nehézségekre sikerül felkészíteni a szervezetet, akkor le lehet győzni a nehéz terepet is! A funkcionális terem növekedése nagyban segítené a csoportos edzéseket, és a speciális felkészülést, hiszen ez a fejlődő sportág nagyon sok embert mozgat meg!

Végszónak még annyit fűznék hozzá, hogy mindenki mozduljon ki kicsit a kényelmes életéből és nem fogja megbánni, ha néha elhagyja a „komfort zónáját ” , mert a szervezete, meg fogja hálálni az egészséges életet!

A felkészülésemben nagy segítséget kaptam személyi edzőimtől, Ricsitől és K. Attilától, ezért szeretném megköszönni nekik az eddigi munkát, és remélem a jövőben is együtt tudunk dolgozni (inkább mozogni) a fejlődésért, és a sikeres versenyekért! 

                                                                                                                            Horváth Zsolt- A „ Könyvelő „