Talpi fascia (ín) gyulladása

SPEEDFIT | 2017.11.06 11:03

Fáj a sarka a talpánál? Az alábbi cikkben hasznos információkat és tanácsokat olvashat a témában!

A saroktáji fájdalmak leggyakoribb oka a talpi fascia gyulladása, azaz a talpi ín gyulladás. Mely tipikusan a sarokcsont talpi oldalának belső-elülső részénél jelentkezik. Nagyon gyakori probléma azoknál, akik sokat jönnek-mennek, álló munkát végeznek, mikrotrauma éri ezt a területet vagy sportolnak. Leggyakrabban túlterhelés hatására fellépő gyulladásról van szó. Minden olyan mozgástól, ahol a lábfej elemelkedik a talajtól, azaz amiben futás, ugrások vannak. Ezen kívül lehetséges okai: lúdtalp, megnövekedett testsúly, feszes vádli, nem megfelelő cipő viselése.




A
talpi fascia
B
talpi fascia gyulladás

C sípcsont

D sarokcsont


Eleinte tompa fájdalommal kezdődik, majd idővel egyre erősebbé válik és egyre hosszabb ideig tart. A legrosszabb a fájdalom ébredés után, reggel vagy hosszabb pihentetés utáni első lépések. Nemcsak lépés, futás közben fájdalmas a begyulladt ín, hanem nyomásra és tapintásra is érzékeny. Ha sokáig halogatjuk, a gyulladás csontkinövéshez vezethet. A csontkinövés nem a probléma forrása, hanem a probléma következménye.

Sportoláskor kerüljük a súlyemeléssel járó gyakorlatokat, illetve az olyan mozgásformákat, melynél a talp aktív igénybevételnek van kitéve (például futások, ugrások). A kondíció megtartásához ajánlom az úszást, a kerékpározást és a súlyzós edzések ezen időszak alatt.

Lehetséges terápia

-          A pihentetés a legfontosabb

-          Aktivitás átmeneti megváltoztatása

-          Hűtés: a sarok jegelése kb. 15 percig, napi többszöri ismétlés ajánlott

-          Orvos által beadott PRP injekció, szteroid injekció

-          Túlsúly esetén testsúlycsökkentés

-          Nyújtás: már a kezelés ideje alatt is el lehet kezdeni

-          Lábikraizom lazítása

-          Megfelelő cipő viselése

-          Talpbetét használata: ráadásul még lyukat is lehet vágni a talpbetétbe, hogy a fájdalmas rész ne érintkezzen a betéttel

Tartsuk be a fokozatosság elvét!

 

Írta: Süle Szilvia

Személyi edző és rehabilitációs tréner