MI ALAPJÁN VÁLASSZUNK SZEMÉLYI EDZŐT?

SPEEDFIT | 2018.02.14 21:53

Számtalan cikk született már a témában, hogyan és mi alapján érdemes választani személyi edzőt, mik azok a szempontok, amiket érdemes figyelembe venni, ha szakember segítségét kéred. Az alábbi írás holisztikus, modern szemléletű, átlátható támpontokat nyújt Neked, hogy mi az amit érdemes figyelembe venni, ha a legjobbat akarod kihozni magadból!

Egy edzőtermi környezetben a gépek, súlyok, és az ezekkel végezhető gyakorlatok száma gyakorlatilag végtelen. Mindegyikből kedvedre válogathatsz az edzéseid során, de közel sem biztos, hogy az a bizonyos gyakorlat, súly, ismétlés a Te aktuális állapotodhoz mérve fejlődést okoz, és előre visz, sőt…

Nem a kedvedet szeretném elvenni, inkább az érdekeidet, biztonságodat, egészségedet szem előtt tartva írom a következő mondatokat:

Nincs két egyforma ember, és nincs két egyforma edzettségi állapot sem. Lehetsz bármilyen fitt, mindig lesznek Nálad erősebbek, és gyengébbek is. Ezért fontos, hogy ne másokhoz hasonlítsd magad, és a teljesítményed, hanem a tegnapi önmagadhoz. Mennyit fejlődtél az előző edzés óta? Közel vagy-e már a kitűzött célodhoz?

Ha fontolóra veszed, hogy ellátogatsz egy fitness terembe, és szeretnél eligazodni a számos gépezet, szabadsúly, és a korunkra jellemző funkcionális edzésmódszerek között, bizony érdemes szakember segítségét kérni. Egyrészt biztos lehetsz benne, hogy jó kezekben vagy, másrészt nem tudsz magadban kárt tenni. Saját, egyénre szabott edzésben részesülhetsz minden egyes alkalom során, ezzel biztosítod magadhoz, és lehetőségeidhez képest a legoptimálisabb fejlődésed.

Mielőtt azonban elkötelezed magad egy személyi edző mellett, jó, ha tisztában vagy azzal, hogy arra az egy órára, kis túlzással, de rá bízod a tested, mozdulataid. Azt fogod csinálni, amit az edző mond, hiszen bízol benne, „ő a szakember”. Épp ezért nagyon fontos, hogy jó kezekbe kerülj, biztonságban érezd magad az edzéseid során.

Ehhez szeretnék Neked segítséget nyújtani, hogy mik azok a szempontok, amiket érdemes figyelembe venni egy személyi edzővel kötött együttműködés, és az általa vezetett edzései során:

  • Állapotfelmérést készít az első alkalommal. Figyelembe veszi aktív-inaktív életviteled, munkahelyi körülményeidet, a testtartásod, majd korrigálja azt később az edzéseken. Életviteli, testtartásbeli tanácsokat ad. Régen erre nem volt szükség, mindenki Schwarzeneggerként edzhetett, ekkora terhelésre is fel volt készülve szervezetünk. Manapság azonban kötött ízületekkel, letapadt, összeragadt kötőszövetekkel rendelkezünk. Ha úgy döntesz, hogy elmész sportolni, miközben ülő életvitelt folytatsz, és ezt nem veszitek figyelembe, sokkal több feszültséget generálhatsz testedben, ami növeli a sérülések, mozgásszervi problémák kockázatát.
  • Nem az a célja az edzéseken, hogy teljesen lefárasszon, majd alig tudj kivánszorogni a teremből. A fejlődésedet veszi alapul, és bizony ennek nem mindig a totális leamortizálás a módja.  Mozdulatokat tanít, melyet át tudsz ültetni a mindennapjaidba, legyen az egy guggolás, nehéz tárgy felvétele, tolás, húzás. Nem csak a gyakorlatot tanítja meg helyesen, hanem az ahhoz szükséges súly biztonságos felvételét, és lerakását. Ezeket a mozdulatokat a mindennapjaidba tudatosan, és később reflex szerűen átültetve biztosíthatod magadnak az egészséges ízületi, és mozgás szervrendszert. Biztos lehetsz benne, ha mindent szabályosan, helyesen végzel, az edzés végére garantáltan el fogsz fáradni. Nagyobb kihívás testednek egy feladatból 5 ismétlést szabályosan végrehajtani, mint 15-öt szabálytalanul, kompenzációkkal.
  • Biztos hallottad már: “No pain, no Gain”, ha nincs fájdalom, nincs fejlődés. Van az a “fájdalom”, amikor elfáradsz, kellemes izomlázat érzel, jól esik az edzés, de még meg tudod csinálni a napi tennivalód. És van az, amikor úgy mész ki a teremből, hogy a kuplungot nem tudod benyomni a kocsiba. Akik hozzám járnak, szeretnek elfáradni edzés végére, de tudom azt is, hogy családanyák, családapák, dolgozó emberek, akiknek még aznap 10-20 dolgot el kell végezniük teljes erőbedobással. Ezt figyelembe kell venni az edzések során.
  • Minőség a mennyiség előtt – nem az ismétlések száma, hanem azok milyensége van előtérben. Könnyebb precízen, és jól megtanítani egy gyakorlatot kis súllyal, mint nagyobb súlyt használva, a gyakorlatot hibásan megtanulva, később újra tanítani azt a megfelelő technikával. Így a fejlődésed is gyorsabb lesz, még ha az elején nem is tűnik úgy.
  • Edzéseidet adminisztrálja, írásban készül a közös alkalmakra. Az óra elején már pontosan tudja az aktuális napon végrehajtandó gyakorlatokat, és nem improvizál. Az edzésen látottak és az állapotfelmérés alapján már körvonalazódik a fejében a következő alkalommal tartandó edzés anyaga.
  • Ha kérdezel egy gyakorlatról, hogy miért azt csináljuk, akkor hitelesen el tudja magyarázni, miért lesz jó Neked attól a mozdulattól. Fontos, hogy az edzés Rád legyen szabva, és ne az edző kedvenc gyakorlatait verje rajtad végig. Tudod, nincs két egyforma ember.
  • Ha fájdalmat érzel, vagy már panasszal keresel fel egy szakembert, mindenképp beszéljetek erről. Ha a kompetencia határain belül van a probléma, akkor az edző megpróbálja azt megoldani, és el is magyarázza a fájdalom okát. Ha a kompetencia határain kívül esik a probléma, nem szégyell segítséget kérni más szakembertől, esetleg specialistához irányít. Amennyiben valahol fájdalmad, mozgásszervi panaszod van, és az edző azt mondja: „nem baj, majd erősítünk másik izomcsoportot”, rossz helyen vagy. Az emberi test összefüggő szerkezet, sok-sok fogaskerék összessége. Ha egyet is elcsavarsz valamely irányba, biztos lehetsz benne, hogy az összes többi is el fog mozdulni. Fontos, hogy mindig találjátok meg a jó irányt!
  • Ha fájdalom, panasz áll fenn, mindig annak kezelése az első! Sajnos a mai modern világnak köszönhetően megszámlálhatatlan a mozgásszervi panasszal rendelkezők száma. Ha edzésre már úgy mész, hogy valami nincs rendben, fáj a derék, térd, esetleg edzésen előjön egy kisebb panasz, akkor bizony be kell húzni a kéziféket. Valamiért jelez a szervezet, hogy nincs a helyén, vagy nem úgy mozog valamely szegmens a testben. Ha figyelmen kívül hagyjátok ezt, akkor hiába edzetek másik testrészt, mivel a szervezet egy egész, így a panaszos rész is túlterhelődik. Tipikusan nyaki, vállövi panaszok esetén a guggolástól is fokozódik a tünet. Mindig a fájdalom, és az ezt kiváltó ok kezelése az első feladat, mozgásszervi diszfunkcióra nem adhatunk terhelést!
  • Nem mindegy, hogy valaki dicsér, vagy számon kér. Ha jól végeztél egy gyakorlatot, remekül teljesítettél az edzésen, akkor képes legyen az edző dicsérni. Ha valami nem ment úgy, ahogy szeretnétek, semmi gond, tanultok belőle, és kijavítjátok. Keressétek meg, hogy mi az a gátló tényező, ami a helyes kivitelezést akadályozta. A fejlődést a számonkérés, szidalmazás csak hátráltatni fogja, ellenben a problémamegoldó készséggel. Gondolj bele: ha nem hibázna senki, és minden mozdulat elsőre sikerülne, akkor miért lenne szükség személyi edzőkre?
  • Alázatos, és törődik Veled. Érdeklődik, hogy vagy, milyen volt a napod, akár az edzéseken kívül is. Figyelembe veszi a mindennapi életviteled, és úgy állítja össze az edzéseidet, hogy azokat gond nélkül, emelkedett vitalitási szinttel élvezhesd.
  • Meg tudsz benne bízni. Egy jó kapcsolat titka a kölcsönös bizalom, és itt is igaz: bizalom nélkül nem nagyon működik az edző-edzett kapcsolata. E nélkül motiválni sem lesz képes Téged, aminek következtében hosszútávon ki fogsz égni, vagy meg fogod unni az edzéseket. Képes legyen a kiszemelt edző bizalmat sugározni, legyen magabiztos abban, amit csinál, érezd, hogy jó kezekben vagy.
  • Nem tévesztitek szem elől a kitűzött célt! Az edzések elején meghatároztok egy célt, mely lehet fogyás, erősítés, bizonyos távra, versenyre való felkészülés, rehabilitáció, stb. Mindig ez irányba haladtok, amíg el nem éritek azt, így a motiváció is fenntartható! Ha lassú a fejlődés, vagy stagnál, akkor új módszereket kerestek, teszteltek.
  • Ki hozza belőled a maximumot! Olyan feladatot is ad, ami bár nehéznek tűnik (csak mert új, és még nem csináltad) tudja, hogy képes vagy kivitelezni. Ezek az új mozdulatok is folyamatos tanulásra, fejlődésre késztetik testedet.
  • Beismeri, ha téved. Bizony az edzők is emberek, és az ember tévedhet. Ez egy szükséges rossz, ezekből tanulunk. Ha nem tévednénk, mindig minden elsőre sikerülne. Nem lenne szükség a folyamatos tanulásra, képzésekre, és az alázatos munkavégzésre sem. Aki edzőnek áll, bizony élethosszig való tanulásra köt szerződést saját magával.

A fentebbiek remélem, segítséget nyújtanak abban, hogyan válassz edzőt, illetve edzőtermet is egyben. Ha hosszú távon elkötelezed magad egy szakember mellett, akkor egy nagyon fontos dolgot érdemes megjegyezni: Nem Te vagy az edzőért, hanem az edző van Érted!

Írta: Horváth Szabolcs

Forrás: http://www.hibridtraining.hu/index.php/mi-alapjan-valasszunk-szemelyi-edzot/