Milyen táplálékkiegészítőt használjak?

SPEEDFIT | 2019.03.31 9:01

Nehéz hatalmas piaci kínálat és a jól csengő reklámok miatt helyesen dönteni, hogy valójában milyen kiegészítőre is van szükségünk. Ebben segítek most neked eligazodni és leszűkíteni a kört, hogy valóban csak az igazán fontos és hasznos kiegészítők kerüljenek a kosaradba.

Tejsavófehérje 

A zsírmentes izomtömeg építésének egyik alapköve. Minden más fehérjénél gyorsabb felszívódású, elfogyasztása után pillanatok alatt aminosavakat juttat a véráramba, ez által beindítja az izmok fehérjeszintézisét. Edzés közben a megedzett izomban rengeteg apró kis mikro sérülés keletkezik, amiket a szervezet megfelelő tápanyagbevitel esetén azonnal regenerálni kezd, ehhez van nagy szükség a tejsavófehérjére és a benne lévő BCAA-ra. A BCAA-k elágazó láncú aminosavak  (leucin, izoleucin, valin)  melyek az izomzat egyharmadát alkotják.

Mikor fogyasszuk és mennyit?

A legfontosabb időpont a fogyasztására az edzés után fél-egy órán belüli időszak, mivel az izomzat ekkor képes a legtöbb tápanyagot befogadni, ilyenkor fogyassz legalább 20 grammot.

A másik fontos időpont a reggel ébredés utáni, mivel éjszaka nem jut táplálékhoz a szervezet, ezért megszakadhatnak  a regenerációs folyamatok az izomzatban, de ez 20 gramm jó minőségű tejsavófehérjével megakadályozható.

Vízzel vagy tejjel fogyasszam?

Ez a kérdés örök dilemmaként kering, pedig nagyon egyszerű a válasz. Az hogy vízzel vagy tejjel fogyaszd az dönti el, hogy épp mi a célod.

Amennyiben diétázol és felesleges kilóktól szeretnél megszabadulni, számodra mindenképp a vízzel kevert megoldás a megfelelő, mivel a tej, tejcukrot és zsírt is tartalmaz, ráadásul plusz kalória is amire neked most nincsen szükséged.

Abban az esetben, ha izomtömegnövelés a cél, nyugodtan fogyaszd a fehérjéd tejjel. Edzés közben üzemanyagként a szervezet az izmokban felhalmozott glikogént használja fel első körben. A glikogén raktárak visszatöltéséhez egyszerű szénhidrátokra van szükség, amire a tejben lévő tejcukor is megfelelő, így minden támogatást megkapsz az izomfejlődéshez.

Kazeinfehérje

A fentiekben kitárgyalt tejsavófehérjéhez képest a kazein annyiban tér el, hogy sokkal lassabb, elnyújtottabb felszívódású fehérje, ami akár 5-6 órán keresztül is biztosítja a szervezet számára a szükséges aminosavakat.

Ennek a fehérjének a fogyasztására a legmegfelelőbb időpont a lefekvés előtti fél óra, így nem marad tápanyag nélkül alvás közben sem az izomzatod, mivel a kazein lassú elnyújtott felszívódásának köszönhetően hosszan biztosítja a megfelelő aminosavakat.

Keverhetsz még az edzés utáni turmixodba is kazeint a tejsavófehérje mellé, így sokkal komplexebb fehérjeforrást biztosítasz a szervezetednek az izomregenerációhoz.

Ami örömhír, hogy ma már szerencsére könnyen juthatunk komplex kevert fehérjeforrású táplálékkiegészítőkhöz a piacon.

Tökéletes választás a Speedshoppunkban kapaható Aktive pro 80 fehérje ital, ami a fentiekben megtárgyalt fehérjetípusok mindegyikét nagy mennyiségben tartalmazza. Hatalmas íz választékkal és rendkívül jó minőségben.                   

 

BCAA

A BCAA elágazó láncú aminosavak összessége (leucin, izoleucin, valin).

Rendkívül népszerű táplálékkigészítő, ami nem véletlen, mivel nagy szerepe van az izomépítésben. Beindítja az izmokban a fehérjeszintézist, meggátolja diéta idején a katabolizmust (izom leépülést).

A szervezet energiaforrásként is képes felhasználni edzés közben, ezáltal kitolja a fáradság érzetet és így fokozza a teljesítményed.

Fogyasztása diéta alatt fokozottabban ajánlott, mivel segít megóvni az izomzatod, hogy alacsony kalóriabevitel mellett ne induljanak be katabolikus folyamatok. Ilyenkor fogyassz naponta akár 15-20 grammot is, 5 grammos adagokra elosztva a nap folyamán.

A fent említett Speedshoppunkban kapható Aktive Pro 80 fehérje adagonként közel 5 gramm BCAA-t tartalmaz, ami garantálja számodra a fejlődést!

Ezen kívül találsz még a Speedshoppunkba koncentráltabb kivitelben is por és tabletta formájában.

Creatin

A creatin a szervezetben természetesen is előforduló aminosav. Ételeinkben is megtalálható, pl. marhahúsban, sertéshúsba, lazacban.

Tévhit kering, hogy a kreatin csupán vizesíti az izmokat, ám ez nem igaz. Tény, hogy a kreatin növeli az izomsejtek víztartalmát, de ez által az izmok sokkal több tápanyagfelvételére lesznek képesek, így izom és erőnövekedést is tapasztalunk használata során. Javítja edzés után a regenerációt és edzés közben energiaforrásként is hasznosul.

Alkalmazását kúraszerűen javasolják, ami a következőképpen néz ki. Szedés kezdetekor kell tartani egy feltöltési szakaszt, ami egy hétig tart, ekkor napi 20 grammot fogyasszunk 5 grammos adagokra elosztva a nap folyamán. A feltöltési szakasz után napi 10 gramm javasolt, 5 gramm edzés előtt, 5 gramm pedig edzés után, akár a fehérjeturmixodban elkeverve.

Jó minőségű és tiszta kreatin monohidrátot találsz a Speedshopunkban is!

 Multivitamin

Magas intenzitású edzés mellett elengedhetetlennek tartok egy jó minőségű multivitamint a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett is, mivel ilyenkor a terhelés hatására megnövekszik a szervezet vitamin igénye és nagy szerepe van az immunrendszerünk stabil állapotának kialakításában.

 

Összegzés

A fent bemutatott táplálékkiegészítők nagyban hozzájárulnak a fejlődésedhez, ha nem tudsz dönteni, hogy mi szükséges számodra, akkor ezekben a termékekben bízhatsz, ezekkel nem lőhetsz mellé. Megfelelő alkalmazásuk mellett segítenek a céljaid elérésében.

 

Képek forrása: http://www.speed-fit.hu/posts/index/25/speedshop/

 

 

Készítette:

Weiland Krisztián

Személyi edző