Mit tegyünk a szétnyílt hasizom ellen?

SPEEDFIT | 2019.06.01 9:01

Szülés után a “szétnyílt” hasizom (rectus diastasis) gyakori jelenség az édesanyáknál. Jelentése egyszerű: a baba világrajövetele után nem záródtak össze az egyenes hasizmok, vagyis, úgynevezett „rés” marad közöttük.

Oka: a várandósság alatt sok kismamánál sérül az egyenes hasizom, a növekvő hasűri nyomás hatására a hasfal izmai megnyúlnak, eltávolodnak egymástól. A köldök vonalában egy függőlegesen rostos kötőszövet (linea alba) húzódik, amely az egyenes hasizmot összetartja. A relaxin hormon a felelős, hogy ezek a rostos ínszalagok a várandósság során fellazulnak, és elválnak egymástól.

Ez a jelenség rendszeres olyan anyukáknál akik császármetszéssel szültek, genetikájukból adódóan gyenge kötőszövettel rendelkeznek, vagy saját alkatukhoz képest nagy babát hoztak világra, illetve ikerterhesség esetén.

Mikor van gond? Az izmok szétnyílása következtében a szalagok megnyúlhatnak, a kötőszövet sérülhet, vagy elszakadhat. Továbbá fokozhatja a problémát, ha az újszülött gondozása során tovább növekedik a hasfali terhelés.

Számos tényező befolyásolhatja a szétnyílt hasizmot:

  • kor
  • életmód
  • genetika
  • testtartás
  • mióta tart a szétnyílt hasizom
  • mekkora a rés
  • hasi fasciális kapcsolat erőssége (fascia jelentése: a testünkben az a kötőszövet, hártyaréteg, amely körülveszi a szerveinket, csontjainkat, izmainkat)

Amennyiben az egyenes hasizmok közötti rés 2 ujjnál szélesebb (pl:3-4 ujjnyi), már nemcsak esztétikai gond, de több szervi és gerincproblémát is okozhat.

 

Mit tehetünk ellene?

A megelőzést segítheti, ha már a várandósság alatt is speciális hasizom-erősítő és tartásjavító gyakorlatokat végzünk, illetve ha kerüljük a nehéz tárgyak emelését. Aki rendszeres gyakorolja szülés utáni speciális hasizomtornát, náluk akár már néhány hét után látványos eredményt hozhat az edzés. A siker kulcsa lehet még, ha nem csak edzés közben, hanem a hétköznapokban is figyelünk a helyes testtartásra, emelésekre, illetve minden olyan mozgásokra, amelyek növelhetik a hasfal túlterhelését. Az esetek többsége tornával helyrehozható a szétnyílt hasizom és elkerülhető a műtéti beavatkozás.

 

Hogyan kezdjünk bele?

Érdemes szakember (személyi edző, gyógytornász) segítségét kérni a megfelelő alapok elsajátításához. Akik a terhesség előtt vagy alatt is rendszeresen mozogtak, náluk gyorsabb lehet a tanulási vagy fejlődési folyamat.

Fontos, hogy megértsük és megtanuljuk, melyek a tiltott gyakorlatok, illetve melyek a hatékonyak. Ha magabiztosak vagyunk már, elkezdhetjük az otthoni tornát, de időnként érdemes felkeresni egy szakembert megerősítés, illetve a fejlődés érdekében.

Amennyiben kérdésed van vagy tanácsra lenne szükséged, keress bátran.

 

 

Írta:

Skrihár-Nagy Melinda

személyi edző