Inzulinrezisztencia kezelése sport nélkül, lehetséges?

SPEEDFIT | 2019.06.19 13:07

A jelenlegi orvosi ajánlásokban az inzulinrezisztenciát az étrenddel, a gyógyszeres kezeléssel, a lelki okok oldásával valamint mozgással lehet kezelni. Ez azt jelenti, hogy a négy tényező közül akár csak az egyik is kimarad, a kezelés nem lesz hatékony és eredményes.

A válasz egyértelműen nem, sport nélkül nem lehetséges az inzulinrezisztencia kezelése.

Az inzulin egy hormon, mely a szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcsere szabályozásában vesz részt. A szervezet sejtjei csak inzulin jelenlétében képesek felvenni a vérből a glükózt.
Inzulinrezisztencia akkor alakul ki, amikor a sejtek érzéketlenné válnak az inzulinnal szemben. A hasnyálmirigy egyre több inzulint termel hogy a cukor a sejtekbe kerülhessen. Ha ez az állapot sokáig fennáll, akkor a hasnyálmirigy egy idő után kifárad, ami a vércukor emelkedéséhez, majd a 2-es tipusú cukorbetegség kialakulásához vezet.

Sport hatására az inzulin receptorok érzékenysége a sokszorosára emelkedik. Ezt az eredményt még a gyógyszerek sem képesek adni. Sajnos azonban a hatás nem tartós 20-24 óra után alábbhagy. A rendszeresen, heti 3-4 alkalommal végzett mozgás viszont képes ezt a gyógyító hatást tartóssá tenni. Így csökken a fáradtság, javul a koncentrációs készség és a vércukorszint normalizálódik.

A sport nem kampányszerű mozgást jelent. Egy olyan életforma kialakítása a cél, amiben a mozgás örömöt, kikapcsolódást jelent. A különféle mozgásformák közül fontos hogy megtaláljuk mi az ami számunkra megfelelő. Ez lehet akár egy fitnesstermi program, akár egy zenés-csoportos óra, de lehet a rendszeresen végzett séta, bicikli is a szabadban.

A legtöbb IR-es kizárólag kardió edzéseket végez, pedig valójában sokkal jobb eredményeket lehet elérni ha erősítő gyakorlatokat is végzünk. Az izomépítés ugyanolyan fontos az anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés, mert az izom képes közvetlenül felvenni a glükózt, ráadásul inzulin nélkül. Így tehát minél nagyobb az izomtömegünk, annál kevesebb inzulinra van szükségünk.

Az edzés megkezdése előtt, főleg túlsúly esetén célszerű egy alapos állapotfelmérésen részt venni. Személyre szabott tanácsokkal és edzéstervvel elkerülhetők az esetleges sérülések, valamint a túledzés, ami aztán hamar a motiváció csökkenéséhez vezet.

Horváth Ákosné Anita
személyi - edző