Hogyan tesz az edzés mentálisan erősebbé? Avagy a sport kedvező hatása az elmére.

SPEEDFIT | 2019.10.08 17:47

Mindannyian valamilyen céllal sportolunk. Van, aki testsúlyát szeretné csökkenteni, mások izmokat építenek, vagy fizikai teherbíró képességüket fejlesztik.

Gyakran olvashatunk a rendszeres testmozgás egészségre gyakorolt jótékony hatásairól, ami a testet illeti. De az edzésnek vannak pozitív „tulajdonságai” a pszihére nézve is, ám erről jóval kevesebbet hallani.

Lássuk mi is történik amikor edzünk:

Mozgás hatására az agyalapi mirigy endorfint, más néven „boldogság hormont” termel. Az endorfin gyűjtőnév:az endogén opioid peptideket takarja. Hatása akár 12 órán át is tarthat!

Ez a hormon nagyon fontos az idegrendszerünk hatékony működéséhez,a jó közérzet megteremtéséhez és megtartásához.

Nézzünk néhány bizonyított tényt!

A rendszeres edzés:

  • fejleszti a memóriát
  • fokozza az agyi teljesítményt
  • csökkenti a feszültséget
  • erősíti a neuromuszkuláris rendszert
  • segíti az alvást

A megfelelő mennyiségű, és minőségű alvás fontos szerepet játszik mindennapi életünkben, hiszen ez idő alatt pihen test és lélek egyaránt.

Saját tapasztalatból mondhatom, hogy egy kemény edzés után, mikor fizikailag fáradtan lépek ki a teremből este, mégis elégedetten, feltöltődve igyekszem hazafelé. Egy jó alvás után reggel pörögnek a gondolatok, ilyenkor készülnek az edzéstervek.

A fent leírtak miatt tapasztalhatjuk azt is, hogy egy kevésbé motivált napon is, jó kedvűen, elégedetten, mentálisan feltöltődve távozunk az edzésről.

Vendégeim elmondásai alapján is létezik ez a „jelenség”. Többször előfordult már, hogy kimerülten, stresszesen érkeztek órára.  Mire a végére értünk azt mondták: de jó, hogy eljöttem, sokkal jobban érzem magam.

Ha mindezeket figyelembe vesszük, kijelenthetjük, hogy aktív életet élő emberek mentálisan is erősebbek nem sportoló társaiknál.

Erősebb idegrendszerrel könnyebben vesszük fel a harcot a hétköznapok megpróbáltatásaival.

Tehát: EDZÉSRE FEL!

Írta:
Tringer Szilvia
Testépítés-fitness edző
SPEEDFIT