Miért jók nekünk a gombák?

SPEEDFIT | 2019.11.10 11:29

A gombák az erdő ajándékai. A mai embernek azonban már egyszerű dolga van. Nem kell feltétlenül az erdőt járni, ha hozzá szeretnénk jutni ehhez a „kalapos alapanyaghoz”,mert a szupermarketek polcain már számos fajtájuk megtalálható.

Hazánkban a legnépszerűbb gomba fajták a csiperke,laska ,portobello,vargánya vagy a róka gomba.

A portobellót húsra emlékeztető íze és állaga miatt használhatjuk a húsmentes diétában, és a laska is remek húspótló.

Konyháinkban még mindig a leggyakrabban használt alapanyag a csiperkegomba.

Lássuk miért hasznos nekünk, ha gyakran van a tányérunkon:

  • B2-B3-B5 vitaminokat tartalmaz
  • kiváló szelén forrás
  • kálium, foszfor, réz is megtalálható benne
  • D-vitaminban gazdag.

A B-vitamin félék nélkülözhetetlenek a szénhidrátok, fehérjék, és zsírok anyagcseréjéhez. A B3 vitamin a megfelelő koleszterin szint kialakításában, míg a B6 vitamin az érfalak védelmében játszik szerepet.

A szelén segíti a szívbetegségek, az asztma, és az ízületi gyulladás megelőzését. A réz is fontos ásványi anyag, amely csökkenti a reumás megbetegedések kockázatát, valamint nélkülözhetetlen olyan enzimek működéséhez, melyek biztosítják az érfal, és az ízületek rugalmasságát.

A csiperkében sok vas is található, amely fontos alkotó eleme a hemoglobinnak. A kálium szerepet játszik a szervezet folyadékháztartásának szabályozásában, megakadályozza a kalcium gyors kiürülését, csökkenti a vérnyomást.

A gomba ösztönzi,és szabályozza immunrendszerünket,hiszen az egyik legnagyobb antioxidáns élelmiszerforrás. Az ehető gombák táplálkozástani jelentősége megkérdőjelezhetetlen.

Ha nem a boltok kínálatából választunk, hanem kirándulásaink alkalmával gyűjtünk gombát, legyünk óvatosak, mert nem mindegyik fajta alkalmas emberi fogyasztásra. Szakértővel konzultáljunk, mielőtt az asztalra kerülne!

A gombák sokféleképpen elkészíthetőek, nyersen salátákhoz, levesnek, mártásnak, de rántva is kitűnő étel. Legyünk kreatívak, és szerepeljen gyakran étlapunkon gombás étel!

 

Jó étvágyat!

Írta: Tringer Szilvia

SPEEDFIT