Miért ne fogyasszuk a „fehér mérget”?

SPEEDFIT | 2019.12.08 15:45

„A tej élet, erő, egészség”, hirdették évtizedeken át, ma viszont az európaiak 15%-a orvosi/egészségügyi vagy életmódbeli okokra hivatkozva nem fogyaszt tejtermékeket, és virágzik a tejtermékeket helyettesítő tápanyagok piaca.

Egyes kutatások szerint a hosszú ideig tartó, rendszeres, nagy mennyiségű tejfogyasztás (napi legalább 3 pohár tej) egyenesen megrövidíti az életet; súlyprobléma, puffadás, hasmenés, rügyezés az arcon, női hormonális gondok, allergia, asztma vagy inzulinrezisztencia lehetnek a tejfogyasztás következményei.

Mi a baj a tejjel?

A tej tele van hormonokkal, szteroidokkal, antibiotikumokkal és gyulladáscsökkentő vegyületekkel. Nem csak azokkal, amiket a tejipar adagol a teheneknek, hogy mesterségesen ál-terhes állapotban tartsa őket, megóvja őket a betegségekkel szemben, illetve mérsékelje a fejőgépek által okozott tőgygyulladás és váladékozás mértékét, hanem ezek mellett a tehén saját, természetesen jelenlévő hormonjai is veszélyesek ránk, mert bezavarnak a saját hormonműködésünkbe.

Elég nyilvánvaló, hogy a tehenek teje nem egy másik faj egyedeinek akár felnőttkori táplálására való. A tej arra "készül", hogy gyors növekedést eredményezzen a borjaknál és támogassa az immunrendszerüket. Ez az embereknél viszont nem biztos, hogy ugyanezt eredményezi, ugye. Miért innánk meg a tehén tejét, ha nem iszunk kutyatejet, se zsiráftejet, se majomtejet?! A növekedési hormon megnöveli a diabétesz, hormonális problémák, immunkárosodás, korai pubertás és rák kialakulásának esélyét is.

Legjobb fehérjepótlás lenne? Hát nem! 1dl tejben 3g fehérje van! Egy embernek 1.6-2.2g fehérjét kéne fogyasztania naponta testsúly kilogrammonként (sporttól, aktivitástól és céloktól függően). Ez egy átlagos nő esetén 80-130g körül van. Így láthatjuk, hogy fehérjepótlás tekintetében sem hagyatkozhatunk a tejre.

Zsír veszély! 1dl tejben 1,5-3,6g zsír van, ami mind ÁLLATI eredetű és telített zsír, tehát „rossz” zsír. Nem alkalmas arra, hogy a napi zsírszükségletedet ebből fedezd, hiszen nincs pozitív hatása. Az állati zsírok túlzott fogyasztása zsigeri zsírként rakódik le, tehát először a belső szerveket zsírosítja el, majd a has-csípő környékén rakódik le. Ez egyrészt esztétikailag sem előnyös, másrészt rengeteg egészségügyi kockázata van (pl. magas koleszterinszint, májproblémák)

Nem tudjuk megemészteni! Az emberiség 65%-a felnőttkorára már nem rendelkezik laktáz enzimmel, ami a laktózt megemésztené, azaz tejcukor érzékeny. Az ázsiaiak szinte egyáltalán nem tudják megemészteni, az európai embereknél a laktózérzékenység sokkal ritkább, de azért jelentős. Ezért van sokaknak hasmenése a tejtől. Lehet, hogy nem rohangálsz a mosdóba azonnal tejfogyasztás után, mert a legkülönbözőbb tünetekben jelentkezhet a laktózérzékenység egyéntől függően: emésztési problémák, bőrproblémák, felszívódási zavarok, hajhullás, koncentrációzavar, fáradékonyság, stb.

A 80-as évek elején, amikor a glikémiás index (ami azt mutatja, hogy mennyivel emeli egy adott táplálék a vércukor szintjét) bevezetése megtörtént, igazolást nyert, hogy a tej és a tejtermékek alacsony glikémiás indexűek, tehát teljesen rendben vannak mondjuk inzulinrezisztencia vagy cukorprobléma esetében is. Sokkal később derült csak ki, hogy a tejtermékek az alacsony GI-jük ellenére, teljesen paradox módon a vér inzulinszintjének óriási növekedését okozzák! 2005-ben Dr. Hoppe csinált egy vizsgálatot gyerekekkel. 24 nyolcéves kisfiút tett mindössze 1 hétig vagy tej vagy húsban gazdag étrendre. A tejhangsúlyos étrenden lévőknek csaknem 100%-kal romlott az inzulinválaszuk - inzulinrezisztenssé váltak. A húsosok inzulinháztartása nem változott.

Számos tudományos kísérlet kimutatta, hogy a kalciumhiány, a csontritkulás és a vázrendszerrel kapcsolatos problémák azokban az országokban a legmagasabbak, ahol a legmagasabb a tejfogyasztás is (pl. Skandináv országok), illetve a tejfogyasztás kifejezetten növeli a csontritkulás kockázatát. Ezek után azt gondolnánk, hogy a tej jó kalciumforrás? Van benne, ez tény, de olyan formában, ami nem tud felszívódni. A kalciumot sokkal nagyobb mennyiségben megtaláljuk a káposztafélékben, hüvelyesekben, olajos magvakban és az ehető csontú halakban (szardínia, makréla, lazac).

 A rendszeres tejfogyasztás tehát hajlamossá tehet az inzulinproblémákra, az ösztrogéndominanciára, allergiákra és immunrendszeri betegségekre. Sok sebből vérzik a cikk elején említett '70-es évek felhívása, miszerint a tej élet, erő, egészség...

Óvatos becslések szerint az emberek 65%-a biztosan szenved a fent felsorolt problémák valamelyikétől.  És ezek csak óvatos becslések! A tünetek eltüntetéséhez pedig nem a reklámozott laktázenzim kell vagy a laktózmentes tejtermékekre való átszokás, hanem a tej- és/vagy tejtermékfogyasztás abbahagyása.

Írta:

Szabó Judit

személyi edző

(Források: medicalonline.hu, perjeskinga.com, bocsiviki,hu)