A csírák jótékony hatásai

SPEEDFIT | 2020.03.02 14:16

A csíra nagyon értékes és fontos táplálék. Használhatod az ételekre rászórva, dekorációnak, salátákba, szendvicsekbe vagy turmixokba.

Olyan vegyületekkel rendelkeznek, amelyek tartalmazzák a kifejlett növény számára nélkülözhetetlen anyagokat. Mindezek koncentráltan vannak jelen a növényben, hiszen biztosítaniuk kell a növényeknek az egészséges és gyors fejlődését. A mi szervezetünkben fogja kifejteni ezt a jótékony hatását, amelyet a növény fejlődéséhez tartogatott. Mivel koncentrált a vegyülettartalmuk, így egy picinyke csírában több hatóanyag van, mint egy kifejlett növényben. A szervezet lényegesen könnyebben boldogul, mint a száraz vagy hőkezelt maggal. Ha a csírákat bevesszük az étrendünkbe, akkor garantált, hogy teljes értékű B12-vitaminhoz is hozzájutunk.

Gyógyító, fiatalító hatása van. A nukleinsavak, melyek minden élő sejt magjában, így a csíráéban is megtalálhatók, rendkívüli módon képesek megelőzni az öregedést. A csírarügyben felhalmozódó nukleinsavak teljes mennyisége tíz nap elteltével magasabb, mint amennyi eredetileg a magbélben volt. A csíra rendkívül aktív antioxidánsokat is tartalmaz, melyek segítenek a rák megelőzésében. Ezen kívül számos krónikus betegség (különösen a gyulladások) esetén felgyorsítja a gyógyulást.

A csírák tökéletes, vitaminban gazdag pótlói lehetnek a zöldségeknek és a gyümölcsöknek, ezen kívül teljes értékű, kiegyensúlyozott fehérjével is ellátnak bennünket.

Számos csírafajta közül választhatunk, amelyek mindegyike különböző jótéteményekkel rendelkezik, és változatos ízeket kínál. A fontosabbakat olvashatjátok!

Lucerna csíra

A lucerna tápérték szempontjából a legelső helyen van a csírák között. Rendkívül gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban, fehérjében és minden esszenciális aminosav megtalálható benne, mérgeket semlegesítő és kihajtó hatása minden más megvizsgált ételét felülmúlja. Növeli a szervezet betegségekkel szembeni ellenálló képességét, főként a gyulladásos megbetegedésektől véd. Segít megelőzni a kifáradást, a szervezet kimerülését és beállítja az optimális kalcium-foszfor arányt is a szervezetben.

Brokkoli csíra

Segít megelőzni a vérszegénység kialakulását, hatóanyagai védik a szívet, a tüdőt, támogatják az immunrendszer védekező mechanizmusát. Sulforaphane-t tartalmaz, amely megakadályozza a rosszindulatú sejtburjánzást, emellett támogatja a szervezetet abban, hogy felszabadítsa a glutathione nevű enzimet, amely semlegesíti a karcinogén anyagokat, mielőtt azok károsítanák a DNS-t. Pozitívan befolyásolja a sejtek egészséges fejlődését az emberi szervezetben, és lassítja a bőr öregedését is.

Retek csíra

A természetes antibiotikumok közé tartozik. Hatékony vértisztító hatású, megtalálható benne az A-, B1-, B6-vitaminok. Ásványi anyagok közül a kálium, a vas, a foszfor és a folsav is. Hatásos méregtelenítő és immunerősítő. Tisztíthatja a légzőszerveket, nyálkahártyát, ezzel gyorsan gyógyíthatja a megfázást, a homlok-, orrmelléküreg dugulást és az elhúzódó asztmára is hatásos. Az emésztést is segíti, ugyanakkor étvágyfokozó is. Sok folyadékot kell inni hozzá, mert nagyon erős a hatása.

Zab-, rozs-, búza csíra

Sok B- és E-vitamin található bennük. A B-vitamin elengedhetetlen az idegrendszer helyes működéséhez, az E-vitamin pedig a bőrt és a hajat táplálja.

A csírák fogyasztásával a szervezetünk energiát kap az öntisztításhoz, az immunrendszer irányításához és építéséhez, valamint egészséges sejtek létrehozásához, hiszen ezekből az apró növényekből szinte kirobban az új élet. Akik ezt az élő ételt fogyasztják, észrevehették, hogy a csírák olyan életerővel és energiával látják el őket, amely messze meghaladja azt az energiaszintet, amelyet amúgy kizárólag nyers ételek fogyasztásával lehet elérni.

Süle Szilvia

Személyi edző és rehabilitációs trainer