Jó tanácsok diétázóknak

SPEEDFIT | 2018.01.29 16:43

A helytelen táplálkozási szokásoknak, valamint a minimális testedzésnek köszönhetően egyre többen küzdenek túlsúllyal.

A fogyni vágyók számára a „fogyás, a fogyókúra, a diéta” a mindennapi élet szerves részévé, sajnos sok esetben személyes ellenséggé válik. A nagy lendülettel elkezdett programok a legtöbb esetben   gyorsan „elfogynak”, embertársunk rövid időn belül visszatér régi szokásihoz/ételeihez, s azt a néhány kilót, amelytől jobb esetben megszabadult, egy-két hét  alatt újra felszedi.

Tudomásul kell venni, hogy minden koplalás, „mindent bele” jellegű diéta és fogyókúra előbb-utóbb zsákutcába vezet egyszerűen azért, mert az emberi szervezet gyorsan alkalmazkodik az ételek megvonásához, mégpedig az anyagcsere sebességének csökkentésével. Ez azt jelenti, hogy a test „raktározó üzemmódba” kapcsol, a kezdeti súlycsökkenés pedig megáll.

Megoldás? El kell felejteni a koplalást, a napi egy-kétszeri étkezést, az egyoldalú fogyókúrákat. Tartós és biztos eredményeket fokozatos életmódváltással, a kalóriabevitel- és leadás megfelelő határok közé szorításával , valamint a rossz táplálkozási szokások kiiktatásával lehet elérni.

Unalomig ismételt, ám sokak számára egyszerűen „nem befogadható” tétel, hogy naponta többször- ötször, hatszor- szükséges kisebb adag ételeket fogyasztani. Így az anyagcsere felgyorsul, és optimális fordulatszámon működik.

A már szintén mindenki által ismert egészségtelen ételeket ( édességek, kekszek, zsíros felvágottak, cukros üdítők…) fokozatosan, de határozottan és kivétel nélkül ki kell iktatni az étrendből. Ezek az élelmiszerek feleslegesen sok „üres kalóriát” tartalmaznak, nem hasznosulnak megfelelően, nagy vércukorszint-ingadozást eredményeznek, s egyre csak többet és többet kívánunk belőlük…Helyettesíthetőek kalóriaszegényebb, több fehérjét, ugyanakkor kevesebb zsírt és szénhidrátot tartalmaz ételekkel, melyek energizálják és építik testünket.

A vízivás mértékéről tudományos körökben is folynak viták, lényeg , hogy ezzel az „éltető erővel” ne spóroljunk, testkilogrammonként 0,3 decilitert minden gond nélkül elfogyaszthatunk naponta. A víz segít a szervezetünkben felgyülemlett káros salakanyagok eltávolításában, illetve segítségével kordában tarthatjuk étvágyunkat

A legfontosabb tanács a végére: tudatosítsák magukban, hogy az ételek nem az önök ellenségei, hanem testük fenntartói, melyek ezen túlmenően örömet, megnyugvást is biztosítanak!

 

Bögi Viktór

  edző