A bemelegítés jelentősége

SPEEDFIT | 2018.01.06 15:55

A nyugalmi állapotból a terhelésre bemelegítő mozgással készíthető fel a sportoló teste és lelke is. A bemelegítő, lassú futás - kezdőknek a lendületes járás - serkenti a szívműködést, a vérkeringést, a légzést, így emelkedik az izomhőmérséklet, a hajszálerek kitágulnak, a szervezetben végbemenő fizikai és kémiai folyamatok felgyorsulnak.

A sportoló bemelegítéskor idegrendszerével együtt hangolódik a várható munkavégzésre, még a koordinációs funkció is javul. Így csökken a sérülésveszély.
Ha elmarad a bemelegítés, a szervezet hirtelen nagy energiatöbblettel indít, és hamar jelzi fáradtságérzéssel pótlásigényét. Ez érthető, hiszen nyugalomban zárt a hajszálerek többsége és kinyitásuk, bevonásuk a vérkeringésbe csak lassú, fokozatos mozgás eredménye.
Különösen fontos és elengedhetetlen a bemelegítés kezdőknek, idősebbeknek, valamint mindenkinek hideg időjárás esetén, hiszen a nem edzett vagy a már kicsit "elhasználtabb" izom-, ideg-, és keringési-rendszer lassabban hangolódik a terhelésre, a futásra.
 
 Általánosságban: alacsony hőmérsékletnél az izom gazdaságtalan és sérülékeny.

A bemelegítés élettani hatásai:

-
20-30-szorosára nőnek a hajszálerek száma
- munka hatására tágulnak ki a hajszálerek és akkor áramlik oda az oxigén.
- nő a venás vérkínálat az emésztőszervektől , azaz gyorsul az emésztés
- rövidebb reakcióidővel dolgozhatunk
- elasztikusság (jobb munkavégzés, jobb izomösszehúzódás).

 
Pszichés hatások:

- attitűd javul
- tevékenységre való koncentráció javul
- mozgáselképzelés javul
 
 
SPEEDFIT-Fitnesz Mindenkinek!
 
SPEEDFIT
Fitnesz és Szolárium Stúdió
Győr – Dunacenter
06/96 528-448
 
http://www.speed-fit.hu