Az edzés közbeni izomrángás okáról

SPEEDFIT | 2018.06.14 23:59

Többen kérdeztétek már tőlem: minek a következtében jön létre az egyes gyakorlatok végrehajtásakor jellemző izomrángás?

Elképzelhető, hogy korábban egy keményebb plank gyakorlat közben feltetted a kérdést: miért kezd el folyamatosan, egyre intenzívebben rángani az izomzatod, ezzel együtt az egész tested?

Előfordult, hogy ezt tőlem kérdezték személyesen, ezért most igyekszem dióhéjban, egyszerűen választ adni erre a kérdésre.

Az izomműködést különböző elektromos jelenségek kísérik. Az izomsejt nyugalmi állapotban negatív előjelű nyugalmi potenciált mutat.

Küszöb feletti terhelés esetén azonban akciós potenciál lép fel. Ez az akciós potenciál megegyezik az idegsejteknél tapasztalható akciós potenciállal.

Tehát az izomműködés során a lappangási szakaszt folyamatosan követik összehúzódási és elernyedési szakaszok. A jelenség akkor válik látványossá, amikor az ingerlés egyre sűrűbbé, gyakoribbá válik. Így sorozatingerlés esetén az izom rángása kezdődhet, mivel a sorozatos összehúzódásokat csak részleges elernyedések követik.

Innentől kezdve csak az ingerek száma a kérdés. Amennyiben az ingerfrekvencia 15-30 inger/ s, akkor már ráng az izomrost. Ezt a szintű terhelést inkomplett tetanusznak nevezzük. Amennyiben 30-60 inger/ s az összehúzódások száma, az izomrost folyamatosan összehúzódik. Ez a komplett tetanusz.

Szeretnéd megfigyelni magadon a jelenséget? Próbáld ki saját testsúlyodat megtartani hajlított karú függeszkedés, vagy alkartámaszos plank gyakorlatok közben!

Remélem hasznos érdekességként szolgált ennek a jelenségnek a rövid ismertetése.

Amennyiben bármilyen kérdésed van a témával, vagy mással kapcsolatban, keress bizalommal!

Írta:
Tormássy Ákos
személyi edző
+36308135085
SPEEDFIT

2017